Bubblerooms reklam sexistisk – frias ändå av RO

Kvinnorna framställs som sexobjekt - men reklamen är trots det inom ramen för branschens riktlinjer, menar Reklamombudsmannens opinionsnämnd.

Att låta två lättklädda kvinnor puta med läpparna medan de tar en selfie är sexistiskt - men inget lagbrott. Det fastställer Reklamombundsmannens opinionsnämnd (Ron) efter att de granskat en av företagets reklamer.

Anmälarna får medhåll av nämnden

Granskningen inleddes efter att intresseorganisationen Sveriges Kvinnolobby samt en privatperson anmält reklamen som objektifierande och könsdiskriminerande. Anmälarna får visserligen medhåll av nämnden, men eftersom det som säljs är det som kvinnorna på bilden har på sig, så bryter reklamen inte mot någon lag, anser Ron.

Annons

- Nämnden finner i och för sig att kvinnorna, genom klädsel, poser och miljö, är framställda som sexobjekt. Det finns dock en tydlig koppling mellan framställningen av kvinnorna och de marknadsförda produkterna, klänning och underkläder, då kvinnorna är klädda i dem. Nämnden anser inte heller att kvinnorna poserar på ett sätt som kan anses kränkande för kvinnor i allmänhet. Att kvinnorna tar en ”selfie” förändrar inte denna bedömning, skriver nämnden i beslutet.

"Kvinnor är starka"

Men trots att Ron har gått på annonsörens linje, så skriver Bubbleroom själva i ett yttrande att de inte håller med om att reklamen kränker kvinnor.

- Annonsören tror på och vill förtydliga att kvinnor är starka och klär sig för att se vackra ut för sig själva, inte för att se vackra ut för någon annan. Reklamen riktar sig uteslutande mot kvinnor och både reklamen och dess kollektion som presenteras är skapade utifrån dessa kvinnor. Annonsören anser inte att kvinnorna framställs på ett könsstereotypt sätt vare sig genom pose eller miljö, sammanfattar nämnden Bubblerooms yttrande.

"Hor-shorts" bytte namn efter kritik

Det är dock inte första gången som Bubbleroom anklagas för att ha gått över gränsen i sin produktframställning. I februari 2016 uppmärksammades hur företaget sålt ett par korta jeansshorts som de kallat för “Trashwhore shorts” i sin e-handel. Den gången tog de till sig av kritiken och bytte namn på shortsen, som därefter fick heta "Ivory Trash & trash" istället.

Annons