Annons

Budbee ökar med 76 procent - men förlusten tredubblas Foto: Henrik Eliasson Kunder, leveranser och kostnader - allt ökar hos Budbee

Budbee ökar med 76 procent - men förlusten tredubblas

2018-07-17 16:00

"Har gjort stora investeringar i infrastruktur".

Fraktföretaget Budbee dök upp för ett par år sedan och blev på kort tid något av en favorit bland e-handlarna. Företaget har hittills lockat till sig kunder som Apotea, DesignOnline, Inet och Eleven.

Resultatet: Minus 13,5 miljoner 

Men att erbjuda "first class home delivery", som Budbee utlovar på sin hemsida, är uppenbarligen inte billigt. Under sitt senaste verksamhetsår gick Budbee nämligen från ett minusresultat på 4,2 miljoner kronor år 2016 till minus 13,5 miljoner 2017. Det rapporterar Di Digital, med hänvisning till Budbees nya årsrapport.

- Resultatet kommer till följd av att vi investerat i utveckling av vår plattform samt gjort stora investeringar i infrastruktur, allt för att fortsätta vara det mest konsumentvänliga leveransalternativet, skriver Simon Strindberg, CCO på Budbee, i en kommentar till nyhetssajten.

Under samma period ska dock antalet e-handelsföretag på Budbees kundlista ha ökat stadigt, samtidigt som bolaget uppges utföra allt fler hemleveranser. Det har i sin tur lett till ökade intäkter.

Annons
Annons

"Vill vara med och driva utvecklingen"

2017 landade Budbees intäkter på 29,5 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 16,8 miljoner året innan. Under det senaste året har företaget bland annat hunnit med att lansera upphämtning av returer samt att bredda verksamheten till Göteborg och Malmö.

- Vi är helt övertygade om att e-handeln fortfarande är i sin linda och vi vill vara med och driva utvecklingen framåt, skriver Simon Strindberg.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Anrikt lampföretag satsar på e-handel

Anrikt lampföretag satsar på e-handel

"Vi måste finnas där konsumenten finns".

Annons
Annons
Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Ska kombinera teknik och mode.

NA-KD satsar offline - igen

NA-KD satsar offline - igen

"Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Vill stärka sin position i Europa.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Toys R Us-sagan fortsätter:

Toys R Us-sagan fortsätter: "Ska ej betala producenter"

Ny affärsmodell.

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

"Tydligt samband mellan e-handel och butik".

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Hoppas på en accelererad utveckling.

Annons
Annons
Jobben som försvinner när <nobr>e-handeln</nobr> tar över

Jobben som försvinner när e-handeln tar över

Färsk rapport om framtidens handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta