Buddy Pet Foods satsar internationellt – tar in 9 miljoner

Adlibris förre vd tar plats i styrelsen.

E-handeln Buddy Pet Foods är en prenumerationstjänst för hälsosam hundmat som startades 2018 av grundarna Alex Baumann, Erik Wide Gustafsson och Alexander Retzlik. Nu tar onlinebutiken in 9 miljoner kronor i nytt kapital för att utveckla företaget. Man ska satsa på digitala tjänster, ta marknadsandelar i Sverige och utveckla nya hundmatsprodukter. De planerar också att börja skeppa till EU och Kina under 2020.

- Vi lanserade i december 2018 och har växt på bra de första månaderna. Nu gäller det att sätta version 2.0 av den digitala upplevelsen, bygga ut organisationen, och stärka varumärket för att fortsätta vår tillväxt, säger Buddy Pet Foods vd Alexander Baumann i ett pressmeddelande.

Annons

Hundens behov och köparens individuella upplevelse är något som står i fokus när man nu vill utveckla sig digitalt.  

- Vi kommer att investera mer i personalisering av order baserat på hundens behov - att verkligen kunna erbjuda rätt recept, mängd och leveransintervall till kunden. Vi kommer även att investera mer i utbildning och engagemang för kunden. Det ska bli mer av en upplevelse att få hem sin mat än med en vanlig e-handel, säger Alexander Baumann till Ehandel.se.

Alexander Baumann kommer närmast från e-handeln Glossybox. I våras skrev vi om att han hade lämnat uppdraget som vd för prenumerationstjänsten och skulle satsa på sitt djurfodersmärke Buddy Pet Foods. 

LÄS ÄVEN: Glossybox vd slutar - ger sig in i djurfoderbranschen

Adlibris förre VD går in med kapital

Investeringen på 9 miljoner kronor kommer från bland andra Luminar Ventures, Dogbuddys grundare Richard Setterwall och Johan Kleberg, som är före detta vd på Adlibris och Cmore. Man tar även in Johan Kleberg, Daniel Karsberg från Luminar Ventures och Rachel Horsefield från The Hut Group i styrelsen.

- Med en stark styrelse och kunniga rådgivare som har stor erfarenhet av e-handel, digitala tjänster, samt internationalisering är vi förberedda för fortsatt tillväxt, säger Alexander Baumann och fortsätter:

- Vi skall också rekrytera två till tre personer för ytterligare stärka teamet inom marketing, design och kundsupport. Vi ser verkligen fram emot att fortsätta arbetet med att göra hundars liv bättre.

Annons
Annons