Budet som ser till att lämna paket när kunden är hemma

E-handeln har gjort shopping bekvämt. Med några klick kan man få sina inköp hela vägen hem till dörren, det vill säga om man är hemma på dagarna då de flesta leveranserna äger rum. Men det behöver New York-bor inte längre oroa sig över. Tjänsten Parcel ser nämligen till att leverera på tider då stadsborna kommit hem från jobbet.

Idén till Parcel föddes när Jesse Kaplan kom hem från jobbet och möttes av en lapp från UPS. Den berättade snällt att han inte varit hemma när de skulle lämna ett paket till honom, något de flesta av oss vanliga dödliga inte är.

Frustrerad fick han bege sig till närmaste utlämningsställe där han fick stå i kö för att få tag i paketet, som han sen fick bära hem på egen hand. Förvånad över att ingen kommit på tanken med att köra ut paket på kvällstid, konstaterade Kaplan att han fick göra något åt det på egen hand.

Annons

I augusti 2013 grundade han Parcel och sedan december levererar företaget till hela Manhattan, New York. Det hela fungerar som så att man registrerar sig för ett gratis konto på Parcels hemsida. När det sedan är dags att handla på nätet anger man Parcels adress istället för sin egen.

När paketen väl kommit fram dyker det upp ett sms och man bestämmer sen en tid då paketet ska köras hem till bostaden. Priset per leverans ligger på 5 dollar och sker efter önskemål någon gång mellan klockan 19 och 23 på vardagar.

Siktar på nationella handlare

Hittills har Parcel lockat lite mer än 500 medlemmar och företaget levererar som nämnt tidigare endast inom Manhattan, men det finns planer på expansion till ytterligare stadsdelar i New York.

På senare tid har man också satsat på att få till samarbeten direkt med olika återförsäljare. Bland annat har man knutit till sig ett antal lokala företag, men Kaplan hoppas på att fånga större fiskar än så.

– Vår nuvarande infrastruktur begränsar möjligheterna till större samarbeten, men vi siktar på samarbeten med nationella återförsäljare så snart som vi kan hantera volymerna, säger han.

Jesse Kaplan tror också att den typen av samarbeten kan öka antalet som shoppar på nätet eftersom obekväma leveranser skrämmer iväg en hel del konsumenter.

– Vi erbjuder återförsäljare ett sätt att vinna tillbaka regelbundna kunder och erbjuda dem sömlösa leveransmöjligheter på ett sätt som aldrig tidigare varit möjligt, säger Kaplan.

Annons

 

Källa: Mashable

Annons