Annons

Budet som ser till att lämna paket när kunden är hemma

Budet som ser till att lämna paket när kunden är hemma

2014-02-13 08:29

E-handeln har gjort shopping bekvämt. Med några klick kan man få sina inköp hela vägen hem till dörren, det vill säga om man är hemma på dagarna då de flesta leveranserna äger rum. Men det behöver New York-bor inte längre oroa sig över. Tjänsten Parcel ser nämligen till att leverera på tider då stadsborna kommit hem från jobbet.

Idén till Parcel föddes när Jesse Kaplan kom hem från jobbet och möttes av en lapp från UPS. Den berättade snällt att han inte varit hemma när de skulle lämna ett paket till honom, något de flesta av oss vanliga dödliga inte är.

Frustrerad fick han bege sig till närmaste utlämningsställe där han fick stå i kö för att få tag i paketet, som han sen fick bära hem på egen hand. Förvånad över att ingen kommit på tanken med att köra ut paket på kvällstid, konstaterade Kaplan att han fick göra något åt det på egen hand.

I augusti 2013 grundade han Parcel och sedan december levererar företaget till hela Manhattan, New York. Det hela fungerar som så att man registrerar sig för ett gratis konto på Parcels hemsida. När det sedan är dags att handla på nätet anger man Parcels adress istället för sin egen.

När paketen väl kommit fram dyker det upp ett sms och man bestämmer sen en tid då paketet ska köras hem till bostaden. Priset per leverans ligger på 5 dollar och sker efter önskemål någon gång mellan klockan 19 och 23 på vardagar.

Siktar på nationella handlare

Hittills har Parcel lockat lite mer än 500 medlemmar och företaget levererar som nämnt tidigare endast inom Manhattan, men det finns planer på expansion till ytterligare stadsdelar i New York.

På senare tid har man också satsat på att få till samarbeten direkt med olika återförsäljare. Bland annat har man knutit till sig ett antal lokala företag, men Kaplan hoppas på att fånga större fiskar än så.

– Vår nuvarande infrastruktur begränsar möjligheterna till större samarbeten, men vi siktar på samarbeten med nationella återförsäljare så snart som vi kan hantera volymerna, säger han.

Jesse Kaplan tror också att den typen av samarbeten kan öka antalet som shoppar på nätet eftersom obekväma leveranser skrämmer iväg en hel del konsumenter.

– Vi erbjuder återförsäljare ett sätt att vinna tillbaka regelbundna kunder och erbjuda dem sömlösa leveransmöjligheter på ett sätt som aldrig tidigare varit möjligt, säger Kaplan.

 

Källa: Mashable

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Kunder blev kvar mot sin vilja - nu ber Nelly om ursäkt

Kunder blev kvar mot sin vilja - nu ber Nelly om ursäkt

"Felet har precis uppdagat sig".

Annons
Annons
Jämförde med rekommenderat pris - nu fälls KitchenTime

Jämförde med rekommenderat pris - nu fälls KitchenTime

Ordinarie eller rekommenderat pris?

Gina Tricot rustar för <nobr>e-handeln</nobr> - säger upp 30 personer

Gina Tricot rustar för e-handeln - säger upp 30 personer

Ska spara 200 miljoner kronor.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlare får ny ägare - VD:ns familj tar över

E-handlare får ny ägare - VD:ns familj tar över

Delägare sedan 1995 lämnar företaget.

6 av 10 vill betala för miljövänlig frakt - om den är billig

6 av 10 vill betala för miljövänlig frakt - om den är billig

Ny undersökning.

Vill se lägre arbetsgivaravgifter och slopad kemikalieskatt

Vill se lägre arbetsgivaravgifter och slopad kemikalieskatt

Svensk Handel varnar för konsekvenser av orättvis konkurrens.

Annons
Annons
Daniel Wellington vinner mot Ur & Penn

Slutdomen: Daniel Wellington vinner mot Ur & Penn

Domen får inte överklagas igen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Sweef söker:

Online Merchandiser

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta