SPONSRAD ARTIKEL FRÅN Viskan System
Butiken i framtiden - Konsumenternas behov och förväntningar ställer stora krav på framtidens butik

Butiken i framtiden - Konsumenternas behov och förväntningar ställer stora krav på framtidens butik

2018-12-06 10:21

Anpassningar till nya beteendemönster och effektiva system, som kan svara mot de nya kraven, är därmed givna framgångsfaktorer.

Utmaningar för morgondagens butiker

Det finns många parallella trender beträffande hur framtidens butik kommer att se ut. Köpcenter läggs ner, citybutiker förändras i storlek och koncept. Pure players som enbart finns på nätet startar fysiska butiker, medan butikskedjor har svårt att klara sig utan en e-handel idag, då en betydande del av omsättningen kommer från e-handeln. Konsumenternas förväntningar på shoppingupplevelsen stegras och kraven på att kunna röra sig sömlöst mellan olika kanaler ökar. Vi går från Omnikanal till Unified Commerce, med transparens mellan alla kanaler, vilket ställer stora krav på systemen bakom för att allt ska fungera friktionsfritt.

För en modern butik finns det många vägar att gå, men klart är att det som tidigare har fungerat inte kommer att fungera lika bra i framtiden. Framöver kommer minst två saker att behövas för att nå framgång: en mycket tight integration till onlinebutiken samt upplevelser.

Förändrade behov kräver innovativa lösningar

Click & Collect är idag närmast en självklarhet för de flesta större retailkedjor. Att erbjuda utlämning i butik är ett bra sätt att få in kunden i butiken och därigenom kunna inspirera, bygga relationer och skapa merförsäljning. För konsumentens del består de främsta fördelarna framför allt i en möjlighet att undvika fraktkostnad, vilket sänker tröskeln för köp.

Utifrån Viskans erfarenhet som systemleverantör, blir utlämning i butik snabbt det vanligaste leveransalternativet när denna möjlighet införs. 40-60% av konsumenterna väljer utlämning i butik och av dessa passar 15-25% på att även handla i butiken när de hämtar ut sitt paket.

Logistiskt innebär utlämning i butik att ordrar oftast går från centrallagret tillsammans med ordinarie leveranser till butiken för att hålla nere kostnader. En risk med denna logistikmodell är att leveranstiderna kan bli för långa om man inte har leveranser till butiken tillräckligt ofta.

Ett sätt att lösa detta är Click & Collect med hjälp av befintliga saldon i butiken. Viskan har utvecklat en lösning där butikspersonal har möjlighet att hantera ordern inom en bestämd tidsrymd, oftast några timmar. I annat fall skickas varorna från centrallagret. Leveranstiden kan genom denna modell kortas avsevärt och ordern kan hämtas så tidigt som bara fem minuter efter att den är lagd.

I vissa fall finns det inte ens ett centrallager, utan butikernas totala saldo utgör saldot online. Ordern skickas då från flera butiker eller crossdockas i en butik. Här gäller det att ha smarta system i bakgrunden som klarar av att urskilja det mest kostnadseffektiva fraktalternativet för varje order, eftersom fraktkostnader är en av de största marginaldödarna inom (e-)handel.

Läs om Viskans lösningar för butik här!

Ytterligare ett steg mot att låta e-handel och fysisk butik smälta ihop, är att låta e-handelns checkout flytta in i den fysiska butiken. Viskan har, som första systemleverantör i Norden, tagit fram ett system där kunden själv kan checka ut med hjälp av sin mobiltelefon. Detta finns nu installerat i ett antal butiker hos Lager 157.

Sammanfattningsvis; bra system som klarar av att synkronisera fysisk butik och online blir alltmer avgörande. Då skapas goda förutsättningar för framgång även i framtidens butik.

Läs hela artikeln här! 

Om Viskan System AB
Viskan System är en totalleverantör av system för retail och varumärkesföretag. Lösningarna, som bygger på e-handelsplattformen Viskan Streamline och Order Management-systemet Viskan ETM, samt Viskan Instore hanterar hela e-handelsflödet från säljande produktexponering till effektiva logistiklösningar.

Det kan antingen köras som ett komplett OMS för e-handel eller pluggas in i befintlig systemflora genom öppna gränssnitt. Viskan finns i distanshandelns huvudstad Borås med över 50 specialister inom e-handel och systemutveckling. Utöver det har man representation i Stockholm och Oslo, och dotterbolag i Helsingfors (Finland).
Kontakt:
Fredrik Ottosson
Telefon: +46 70 683 98 55
Email: fredrik.ottosson@viskan.se
Webb: viskan.se



Jobb på Ehandel.se

Efva Attling söker:

Social Media Specialist

Cissi och Selma söker:

E-Commerce Manager /webshopsansvarig

Hermine Hold söker:

Performance Marketing Specialist

Campadre söker:

Teamledare till största shoppingklubben på nätet i Norden, Campadre.


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta