Butiker lämnar PostNord – måste hitta nya leveranslösningar

"Amazon kommer utelämna de lokala aktörerna".

Flera butiker har valt att sluta som ombud för PostNord under den senaste tiden. Så sent som igår, berättade vi om ett fåtal Ica-handlare som menar att de har tröttnat på den stora belastningen som den ständigt växande e-handeln skapar. Nyligen hölls årets avtalsförhandlingar mellan PostNord och Ica, vilket avslutades med att cirka 15 handlare valde att inte förnya sina avtal.

LÄS ÄVEN: ICA-handlare lämnar PostNord - e-handeln blev för tuff?

Annons

Samtidigt meddelade även Ica Gruppen att de nu ska satsa på “framåtriktad organisationsförändring”, genom att rekrytera ny kompetens som ska anpassa organisationen för e-handelns framfart. 

LÄS ÄVEN: ICA satsar digitalt - 200 tjänster försvinner

Post- och telestyrelsen har ett samlat ansvar för postområdet i Sverige och har på senare tid tvingats att jobba mer med näthandelsfrågor. Myndigheten har en kontinuerlig kontakt med PostNord och i nuläget bedömer de att PostNord måste hitta nya lösningar för paketleverans i storstäderna, det rapporterar Dagens Nyheter. 

– Ombud och utlämningsställen kommer fortfarande vara viktiga, men man kommer behöva komplettera med nya distributionssätt, säger Olof Bjurö, myndighetens postchef, till Dagens Nyheter.

Behöver skapa nya leveranssätt

Postnords chef för ombudsnätet, Annette Rihagen, menar att de kommer att behöva minst 140 nya servicepunkter under detta året. Postchefen, Olof Bjurö, svarar att det är fullt möjligt att åstadkomma, men att det framöver kommer att bli svårare om man vill fortsätta i samma takt. 

– Då måste man också jobba med andra typer av leveranser, för till slut blir det svårt att hitta utlämningsställen i städerna, säger Olof Bjurö och tillägger:

– I storstäderna är det viktigt att man börjar jobba med det här för det är där man börjar se att butiker vill ha sin yta till annat än post och paket, säger Olof Bjurö.

"Måste få upp mer tempo"

Svensk Handel tycker att det är avgörande att de ska kunna hantera de växande ordervolymerna, och organisationens dotterbolag Svensk Digital Handels vd, Per Ljungberg, håller med Olof Bjurö i att fler aktörer i Sverige borde titta på nya lösningar. Han föreslår att ta inspiration och idéer från andra länder, exempelvis Frankrike som håller på med en satsning på paketboxar i anslutning till järnvägsstationer, eller Kina som genom AI-utvecklingen har fått till punktliga hemleveranser.

Annons

– Trycket kommer bara öka. Om den tillväxttakt vi ser inom e-handeln håller i sig kommer antalet paket att fördubblas de kommande fyra-fem åren. Då vill man att det här ska fungera, säger Per Ljungberg.

Per Ljungberg tillägger att det handlar om ett delat ansvar: 

– Det är många som är på frågan men de måste få upp mer tempo. Vi inom handeln har så klart en del i det här och tittar på vad vi kan göra. Sedan är en styrka i logistikbranschen också konkurrensen som alltid driver utvecklingen.

Amazon accepterar inte dåliga leveranser

Något som länge varit på tapeten inom svensk e-handel är spekulationerna kring den amerikanska jätten Amazon, om att de kan vara på väg mot den svenska marknaden. Om spekulationerna skulle visa sig vara sanna, menar Ljungberg även att trycket på fraktföretagen kommer att öka väldigt mycket. 

– De kommer inte acceptera några halvtaskiga leveranser. Presterar inte deras svenska partners bra kommer de bygga upp egna system och utelämna de lokala aktörerna, säger Per Ljungberg.

Annons