Butikerna fortsätter fajtas mot Showrooming

Vi har tidigare rapporterat hur den stora lågpriskedjan Target valt att prismatcha alla konkurenter, på nätet och utanför. Nu väljer en annan butiksjätte att följa i deras fotspår. Detta för att hindra så kallad Showrooming, dvs att man tittar i butik men köper på nätet.

Best Buy som på senare tid haft stora problem med sin verksamhet väljer nu att även de prismatcha sina nätkonkurrenter. Och även om de tidigare inte sett Showrooming som ett hot eller något som faktiskt påverade dem i någon större skala, väljer de nu att attackera fenomenet direkt.

I ett pressmeddelande där de tillkännager den nya pris-policyn pratar de om "slutet på Showrooming".

Annons

Det ska dock inte endast vara något positivt för Best Buy sänker samtidigt sin returtid till 15 dagar. Innan har de haft 30 dagars öppet köp. Man måste även aktivt be om prismatchning innan köp och det gäller endast 19 av Best Buys konkurrenter.

Showrooming ses som ett hot

Precis som Target experimenterade Best Buy med prismatchning under julhandeln 2012, något som nu resulterar i att båda kedjorna inför det permanent. Frågan är om det gett effekt eller om kunderna helt enkelt inte utnyttjat det. Target skall tidigare erkänt att kunder som använt det varit få, vilket förmodligen gjort det "säkert" att införa.

En sak är i alla fall säker och det är att de gigantiska butikskedjorna i USA verkar se Showrooming som ett högst reellt hot mot deras verksamhet. Frågan är om Best Buys begränsade prismatchning kommer att påverka kundernas val överhuvudtaget.

 

Källa: Press, The Verge

Annons