Annons

Butiksdöden kan dröja - 25 procent föredrar att e-handla Mer populärt med e-handel i Storbritannien?

Butiksdöden kan dröja - 25 procent föredrar att e-handla

2018-08-29 10:56

Fler vill hellre handla i fysiska butiker.

Med e-handelns massiva tillväxt är det lätt att få uppfattningen att de flesta konsumenter numera helst vänder sig till nätet när de vill handla. Men faktum är att den fysiska butiken fortfarande har en särskild plats i svenskarnas hjärtan, och till och med totalt sett är ett populärare alternativ än e-handeln.

Åtminstone om man ska tro den nya rapporten Retailbarometern, som betalföretaget Adyen kommer att släppa inom kort. Enligt ett pressmeddelande från företaget - som alltså redan nu kommer med ett smakprov ur den kommande rapporten - föredrar 33 procent av de nordiska konsumenterna att handla i fysiska butiker, vilket kan jämföras med de 25 procent som sade sig föredra att e-handla. De övriga 48 procenten uppgav att de inte föredrog vare sig det ena eller det andra alternativet.

Tvärt om i Tyskland och Storbritannien

De konsumenter som helst handlar i en fysisk butik gör enligt Adyen i första hand det för att de gillar att "klämma och känna" på produkterna innan de genomför köpet. Att kunna jämföra färger och material samt att kunna få varan direkt, var andra populära anledningar.

Annons
Annons

Det nordiska mönstret, det vill säga att fysiska butiker har fler anhängare än e-handeln, återfinns även i länder som Frankrike och Spanien. I Tyskland och Storbritannien är det dock fler som föredrar att handla online.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
NetOnNet omsatte över 5 miljarder kronor

NetOnNet omsatte över 5 miljarder kronor

Ökade vinsten med mer än 36 miljoner.

Annons
Annons
Boxon.se har ökat försäljningen med 60 procent

Boxon.se har ökat försäljningen med 60 procent

Siktar nu på minst 150 miljoner kronor.

Anrikt lampföretag satsar på e-handel

Anrikt lampföretag satsar på e-handel

"Vi måste finnas där konsumenten finns".

Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Ska kombinera teknik och mode.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

NA-KD satsar offline - igen

NA-KD satsar offline - igen

"Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Vill stärka sin position i Europa.

Toys R Us-sagan fortsätter:

Toys R Us-sagan fortsätter: "Ska ej betala producenter"

Ny affärsmodell.

Annons
Annons
Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

"Tydligt samband mellan e-handel och butik".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta