Butiksstängningar att vänta när nätmaten når 15 procent

"Vi lär se brytpunkten om fem, kanske tio år".

Den växande e-handeln påverkar inte längre bara handeln i Sveriges stadskärnor, utan den digitala utvecklingen har även börjat ta ut sin rätt i landets köpcentrum. Nyligen meddelade HUI Research att omkring 400 000 kvadratmeter köpcentrumyta har ätits upp av e-handeln under de senaste åren.

LÄS ÄVEN: Sveriges köpcentrum under press

Annons

Köpcentrum påverkas av mattapp till nätet

Efter cityhandeln och köpcentrumen verkar det nu som att även dagligvaruhandeln står på tur för nedskärningar. Enligt uppgifter från HUI Research är butiksstängningar att vänta när livsmedelshandeln på nätet når 15 procent av den totala handeln med dagligvaror. Det ska nämligen vara vid 15 procent som samma skifte har skett i andra branscher. 

Den ökade e-handeln med mat väntas även påverka köpcentrumens utveckling eftersom det enligt HUI Research ofta är livsmedelsjättarna som lockar besökare till köpcentrumen från första början.

- Vi lär se brytpunkten om fem – kanske tio år – sedan kommer det att gå snabbare. Vi tror inte på någon massiv stängning av köpcentrum men vi kommer sannolikt att få se fler utslagningar än tidigare, säger Tobias Rönnberg, konsult på HUI Research, till nyhetssajten Computer Sweden.

"Klädhandeln mitt i ett skifte"

Dit är det dock en bit kvar. Dagligvaruhandeln står enligt Computer Sweden för 43 procent av detaljhandeln, men hittills är det bara några enstaka procent av mathandeln som sker på nätet.

Men enligt Tobias Rönnberg är det inte bara livsmedelshandeln som är på väg mot en framtid där e-handeln tar allt större plats, och där butiker får stänga som ett resultat av det.

- Bokhandeln och den lokala elektronikhandeln har ju redan gått igenom det. Klädhandeln är mitt i skiftet. Vi kommer troligen att se det snart när det gäller apotek och sedan fler branscher vartefter, säger han.

Prioriterar tid och bekvämlighet

När handeln flyttar till köpcentrumen och nätet förväntar sig HUI Research att stadskärnorna istället får ett bredare utbud av restauranger, gym och olika typer av underhållning. Att många konsumenter säger sig vilja stödja centrumhandeln där de bor, verkar inte spela någon större roll.

- Frågar man konsumenter vad de vill ha så är det ofta små, enskilda, mysiga, lokala handlare. Men det är inte där de själva handlar. För det vi prioriterar är i stället tid, tillgänglighet och bekvämlighet – utöver pris och utbud, avslutar Tobias Rönnberg.

Annons

Annons