Annons

Butiksstängningar att vänta när nätmaten når 15 procent Tobias Rönnberg, konsult på HUI Research

Butiksstängningar att vänta när nätmaten når 15 procent

2018-02-13 07:51

"Vi lär se brytpunkten om fem, kanske tio år".

Den växande e-handeln påverkar inte längre bara handeln i Sveriges stadskärnor, utan den digitala utvecklingen har även börjat ta ut sin rätt i landets köpcentrum. Nyligen meddelade HUI Research att omkring 400 000 kvadratmeter köpcentrumyta har ätits upp av e-handeln under de senaste åren.

LÄS ÄVEN: Sveriges köpcentrum under press

Köpcentrum påverkas av mattapp till nätet

Efter cityhandeln och köpcentrumen verkar det nu som att även dagligvaruhandeln står på tur för nedskärningar. Enligt uppgifter från HUI Research är butiksstängningar att vänta när livsmedelshandeln på nätet når 15 procent av den totala handeln med dagligvaror. Det ska nämligen vara vid 15 procent som samma skifte har skett i andra branscher. 

Den ökade e-handeln med mat väntas även påverka köpcentrumens utveckling eftersom det enligt HUI Research ofta är livsmedelsjättarna som lockar besökare till köpcentrumen från första början.

Annons
Annons
- Vi lär se brytpunkten om fem – kanske tio år – sedan kommer det att gå snabbare. Vi tror inte på någon massiv stängning av köpcentrum men vi kommer sannolikt att få se fler utslagningar än tidigare, säger Tobias Rönnberg, konsult på HUI Research, till nyhetssajten Computer Sweden.

"Klädhandeln mitt i ett skifte"

Dit är det dock en bit kvar. Dagligvaruhandeln står enligt Computer Sweden för 43 procent av detaljhandeln, men hittills är det bara några enstaka procent av mathandeln som sker på nätet.

Men enligt Tobias Rönnberg är det inte bara livsmedelshandeln som är på väg mot en framtid där e-handeln tar allt större plats, och där butiker får stänga som ett resultat av det.

- Bokhandeln och den lokala elektronikhandeln har ju redan gått igenom det. Klädhandeln är mitt i skiftet. Vi kommer troligen att se det snart när det gäller apotek och sedan fler branscher vartefter, säger han.

Prioriterar tid och bekvämlighet

När handeln flyttar till köpcentrumen och nätet förväntar sig HUI Research att stadskärnorna istället får ett bredare utbud av restauranger, gym och olika typer av underhållning. Att många konsumenter säger sig vilja stödja centrumhandeln där de bor, verkar inte spela någon större roll.

- Frågar man konsumenter vad de vill ha så är det ofta små, enskilda, mysiga, lokala handlare. Men det är inte där de själva handlar. För det vi prioriterar är i stället tid, tillgänglighet och bekvämlighet – utöver pris och utbud, avslutar Tobias Rönnberg.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
E-handlare tar till hudläkare för att ge kunderna experttips

E-handlare tar till hudläkare för att ge kunderna experttips

Kan boka privat konsultation online.

Annons
Annons
Contentors vd Rebecca Brodd lämnar - han tar över

Contentors vd Rebecca Brodd lämnar - han tar över

Går vidare till en hemlig tjänst.

Kinaposten hamnar i Örebro - tullager ska stå klart i höst

Kinaposten hamnar i Örebro - tullager ska stå klart i höst

Arlanda får avlastning.

Blockets vd om hur sajten möter den allt tuffare konkurrensen

Blockets vd om hur sajten möter den allt tuffare konkurrensen

"Vi har en tydlig position som en kvalitetsspelare gentemot våra konkurrenter".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Komplett nådde målet - över 100 säljare på sajten

Komplett nådde målet - över 100 säljare på sajten

Ska stå för uppemot 40 procent av omsättningen om fem år.

E-handeln ökar - men vilka branscher tar hem kalaset?

E-handeln ökar - men vilka branscher tar hem kalaset?

De ligger betydligt högre än snittet på 21 procent.

Indiska toppar laget - rekryterar två modeveteraner

Bägge har tidigare jobbat på Åhléns.

Annons
Annons

Omniaktör teamar upp med The Mauler: "Spot on för oss"

Ska webbsända träningstillfällen från stjärnans gym.

E-handelsstjärnor investerar i TPL - ska bli ledande i Sverige

E-handelsstjärnor investerar i TPL - ska bli ledande i Sverige

"Tycker att de har byggt ett fint bolag med rätt tänk".

Nu omsätter svensk e-handel 67 miljarder kronor

Motsvarar knappt 9 procent av den totala detaljhandeln.

Simris Alg ökar förlusten - backar 22 miljoner

Lånade 4 miljoner i väntan på investerare.

90% kollar leveransvillkoren innan de näthandlar

90% kollar leveransvillkoren innan de näthandlar

Även enkel returprocess högt upp på önskelistan.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Batteriexperten Europe AB söker:

Produkt- och inköpskoordinator inom e-handel

Kringla söker:

E-handelsansvarig problemlösare, Kringla elcyklar

Searchmint söker:

Digital Growth Manager (E-Commerce)

SwedOffice söker:

CRM Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta