Butiksstängningarna ökar i takt med e-handeln

Antalet butiksstängningar i USA är fler än på många år, något som till stor del beror på konsumenternas nya shoppingvanor.

Under förra veckan släppte U.S. Commerce Department en rapport som visade att e-handeln i USA ökat med 15,8 procent under årets andra kvartal. Den största ökningen som ägt rum inom amerikansk e-handel på två år.

Något som innebär att onlineförsäljningen nu står för drygt 11 procent av den totala handeln i USA. Det sätter inte helt oväntat sina spår på butikshandeln och enligt siffror som Bloomberg tagit del av är antalet butiksstängningar i USA så här långt i år det högsta till antalet sedan 2010.

Annons

Fler ser över sina butiksmodeller

Till stor del handlar det om att butiker måste anpassa sig till konsumenternas nya shoppingvanor och varuhuskedjan Macy´s är en av många som nu ställer om för en mer strömlinjeformad omnikanalhandel.

Macy´s flaggade nyligen för att man ska stänga runt 100 av sina cirka 670 fullskaliga varuhus, och man är långt ifrån ensamma. Kohl´s är en annan amerikansk varuhusjätte som ska se över sin butiksmodell som bland annat innefattar mindre butiker som även ska agera utlämningsställe för e-handeln.

Annons