Annons

Buttericks backar: Therese Carlsson

Buttericks backar: "Lägre försäljning i våra fysiska butiker"

2019-01-09 16:14

Positiv trend för e-handeln.

Den anrika butiken Buttericks har den senaste tiden visat ett allt större intresse för e-handeln och under 2018 fick företaget en ny vd i Therese Carlsson. Sedan dess har man tagit flera steg mot att stärka företagets e-handel.

LÄS ÄVEN: Buttericks stärker ledningen med e-handelskunskap

Företagets årsredovisning trillade in strax före jul, en rapport som täcker perioden maj 2017 till april 2018. Omsättningen fortsätter som tidigare år att sjunka, något företaget tillskriver den fysiska handeln. Omsättningen går från 75 miljoner kronor till 66,5 miljoner för räkenskapsåret 2017/2018.

- Den minskade omsättningen beror främst på en lägre försäljning i våra fysiska butiker, kommenterar Therese Carlsson siffrorna för Ehandel.se.

Resultatet är fortsatt negativt men förbättras något jämfört med föregående räkenskapsår. Resultatet på minus 5,9 miljoner kronor var bättre än väntat, berättar Buttericks. Slutet av 2018 innebar dock en mer positiv utveckling, i alla fall gällande företagets nätbutik.

Annons
Annons

Hur har er e-handel utvecklats under året?

- Vår e-handel har haft en positiv trend under 2018, speciellt sista kvartalet. Första veckan i oktober hade vi en rekordstart som sedan höll i sig under hela vår halloweenförsäljning. Årets halloweensäsong blev den bästa hittills för Buttericks försäljning online. Vilket vi firade dubbelt då bolaget fyllde 115 år den 2 november 2018, säger Therese Carlsson.

Vad har ni på gång det här året?

- Kundupplevelsen. Vi har fördelen av att både ha fysiska butiker och webbshop. Vi ska finnas där kunden finns. Sömnlöshet mellan våra olika säljkanaler och under årets första månader kommer stort fokus ligga på att skapa en enhetlig miljö, säger Therese Carlsson.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Starkt startfält till årets stora premiär.

Annons
Annons
PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

Inga tangentbord eller pinkoder.

Intersport:

Intersport: "Ska aldrig behöva säga nej till en affär"

Personalen utbildas i specialanpassade surfplattor.

<nobr>E-handelns</nobr> vårdslösa utnyttjande av transporterna

Krönika: E-handelns vårdslösa utnyttjande av transporterna

Lars Sjölund, från företaget Ossoami, om hur vi måste ta vårt ansvar för miljön. Annars kan konsumenterna bojkotta e-handeln.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

"Ett tuffare år för oss".

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Swish, swish, swish.

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med <nobr>e-handlare</nobr>

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med e-handlare

PostNords Varubrev ändras igen!

Annons
Annons
Lokal butik öppnar e-handel:

Lokal butik öppnar e-handel: "En överlevnadsstrategi"

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta