Annons

Buttericks gick från minus 8 miljoner till svarta siffror Foto: Buttericks Therese Carlsson har tagit över rodret på Buttericks.

Buttericks gick från minus 8 miljoner till svarta siffror

2018-02-13 07:00

Nu ska företaget anpassas till nya köpbeteenden.

2017 var ett händelserikt år för detaljshandelsföretaget Buttericks. I april kom företagets sammanställning av det senaste räkenskapsåret, som i deras fall varar mellan den 1 maj och den 30 april.

Resultatet var minst sagt nedslående. Från att ha gjort ett minusresultat på - 520 000 kronor under verksamhetsåret 2015/2016, landade siffran för 2016/2017 istället på minus drygt åtta miljoner kronor. Även omsättningen minskade något, från 83,7 till 75,5 miljoner.

Generationsskifte vände minus till plus

Men enligt Therese Carlsson var resultatet väntat.

- Det var ett väntat resultat för oss. Vi har genomfört ett kostsamt och kännbart generationsskifte de senaste två åren som har inneburit stora utmaningar. Nu faller saker på plats och vi har för närvarande åter svarta siffror. De kostsamma och svåra förändringarna ligger bakom oss, skriver hon till Ehandel.se.

Therese Carlsson tillträdde vid årsskiftet och tog då över efter företagets förra vd, som innehaft posten i över 40 år. 

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Buttericks vd lämnar efter 40 år - här efterträdaren 

"Har tvingat oss att tänka nytt"

Nu menar Buttericks att förändringarna lett till att de i slutet av 2017 åter kunde uppvisa svarta siffror.

- Förra årets svaga resultat har påverkat oss samtidigt som det har tvingat oss att tänka nytt. Vilket vi redan nu kan se resultat på, då vi per den sista december ser ett positivt resultat.

Framöver kommer företaget att anpassa affärsidén mer till dagens digitala marknad.

- Vi satsar på vår kärnverksamhet och vårt varumärke. Vi anpassar oss också mer till kundens nya köpbeteende. Det gäller både vår näthandel och i våra egna fysiska butiker, avslutar Therese Carlsson.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Från garaget till 70 miljoner - nu avgår landets bilkung

Från garaget till 70 miljoner - nu avgår landets bilkung

"Kan inte gå på några bilevenemang utan att jag blir igenkänd".

Annons
Annons
Första Amazon Go-butiken utanför USA

Första Amazon Go-butiken utanför USA

Redo för lansering i London.

Osmidig checkout - <nobr>e-handlare</nobr> förlorar kunder

Osmidig checkout - e-handlare förlorar kunder

Ny rapport.

Nya Varubreven en besvikelse:

Nya Varubreven en besvikelse: "Ingen större skillnad"

E-handlarna talar ut.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Ny e-handlare delar med sig av de första stegen på resan.

<nobr>E-handelsdöden</nobr> slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

E-handelsdöden slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

Konkurrensen blev för tuff.

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

Kostnadsfritt för premiumkunder.

Annons
Annons
E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

Starkast tillväxt på nätet.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant

Efva Attling söker:

Social Media Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta