Annons

Buttericks gick från minus 8 miljoner till svarta siffror Foto: Buttericks Therese Carlsson har tagit över rodret på Buttericks.

Buttericks gick från minus 8 miljoner till svarta siffror

2018-02-13 07:00

Nu ska företaget anpassas till nya köpbeteenden.

2017 var ett händelserikt år för detaljshandelsföretaget Buttericks. I april kom företagets sammanställning av det senaste räkenskapsåret, som i deras fall varar mellan den 1 maj och den 30 april.

Resultatet var minst sagt nedslående. Från att ha gjort ett minusresultat på - 520 000 kronor under verksamhetsåret 2015/2016, landade siffran för 2016/2017 istället på minus drygt åtta miljoner kronor. Även omsättningen minskade något, från 83,7 till 75,5 miljoner.

Generationsskifte vände minus till plus

Men enligt Therese Carlsson var resultatet väntat.

- Det var ett väntat resultat för oss. Vi har genomfört ett kostsamt och kännbart generationsskifte de senaste två åren som har inneburit stora utmaningar. Nu faller saker på plats och vi har för närvarande åter svarta siffror. De kostsamma och svåra förändringarna ligger bakom oss, skriver hon till Ehandel.se.

Therese Carlsson tillträdde vid årsskiftet och tog då över efter företagets förra vd, som innehaft posten i över 40 år. 

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Buttericks vd lämnar efter 40 år - här efterträdaren 

"Har tvingat oss att tänka nytt"

Nu menar Buttericks att förändringarna lett till att de i slutet av 2017 åter kunde uppvisa svarta siffror.

- Förra årets svaga resultat har påverkat oss samtidigt som det har tvingat oss att tänka nytt. Vilket vi redan nu kan se resultat på, då vi per den sista december ser ett positivt resultat.

Framöver kommer företaget att anpassa affärsidén mer till dagens digitala marknad.

- Vi satsar på vår kärnverksamhet och vårt varumärke. Vi anpassar oss också mer till kundens nya köpbeteende. Det gäller både vår näthandel och i våra egna fysiska butiker, avslutar Therese Carlsson.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

Annons
Lager 157:s VD om nya sajten:

Lager 157:s VD om nya sajten: "En naggande god kundbas"

Hotell och restauranger bland de främsta kunderna.

Annons
Annons
Han lämnar Klarna - ska ta Litium ut i Norden

Han lämnar Klarna - ska ta Litium ut i Norden

Blir ny Head of Business Partnerships.

iDealOfSweden-gänget startar ny <nobr>e-handel</nobr>

iDealOfSweden-gänget startar ny e-handel

Solglasögon och badkläder blir nya branschen.

Best of Brands ökar förlusten med över 30 miljoner

Best of Brands ökar förlusten med över 30 miljoner

Tungt första bokslut för nya ägarna.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Desenios braksuccé: Gick från 99 till 237 miljoner på ett år

Desenios braksuccé: Gick från 99 till 237 miljoner på ett år

Har vuxit med över 5 000 procent på fyra år.

Bokjättens e-handel växer

Bokjättens e-handel växer "på bekostnad av övriga kanaler"

Men pengarna rullar mer ut än in.

Boozt krossade 1,2 miljarder under första halvåret

Boozt krossade 1,2 miljarder under första halvåret

Vinsten kom över 500 miljoner.

Annons
Annons
Sinful firar tio år med flytt till 4000 kvadrat

Sinful firar tio år med flytt till 4000 kvadrat

Tvårummaren är long gone.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Hatstore Scandinavia AB söker:

Webbutvecklare - Hatstore

MaxGaming söker:

Plock & pack

CHIQUELLE AB söker:

Warehouse Assistant

Elodie Details söker:

Content Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta