Annons

Buttericks gick från minus 8 miljoner till svarta siffror Foto: Buttericks Therese Carlsson har tagit över rodret på Buttericks.

Buttericks gick från minus 8 miljoner till svarta siffror

2018-02-13 07:00

Nu ska företaget anpassas till nya köpbeteenden.

2017 var ett händelserikt år för detaljshandelsföretaget Buttericks. I april kom företagets sammanställning av det senaste räkenskapsåret, som i deras fall varar mellan den 1 maj och den 30 april.

Resultatet var minst sagt nedslående. Från att ha gjort ett minusresultat på - 520 000 kronor under verksamhetsåret 2015/2016, landade siffran för 2016/2017 istället på minus drygt åtta miljoner kronor. Även omsättningen minskade något, från 83,7 till 75,5 miljoner.

Generationsskifte vände minus till plus

Men enligt Therese Carlsson var resultatet väntat.

- Det var ett väntat resultat för oss. Vi har genomfört ett kostsamt och kännbart generationsskifte de senaste två åren som har inneburit stora utmaningar. Nu faller saker på plats och vi har för närvarande åter svarta siffror. De kostsamma och svåra förändringarna ligger bakom oss, skriver hon till Ehandel.se.

Therese Carlsson tillträdde vid årsskiftet och tog då över efter företagets förra vd, som innehaft posten i över 40 år. 

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Buttericks vd lämnar efter 40 år - här efterträdaren 

"Har tvingat oss att tänka nytt"

Nu menar Buttericks att förändringarna lett till att de i slutet av 2017 åter kunde uppvisa svarta siffror.

- Förra årets svaga resultat har påverkat oss samtidigt som det har tvingat oss att tänka nytt. Vilket vi redan nu kan se resultat på, då vi per den sista december ser ett positivt resultat.

Framöver kommer företaget att anpassa affärsidén mer till dagens digitala marknad.

- Vi satsar på vår kärnverksamhet och vårt varumärke. Vi anpassar oss också mer till kundens nya köpbeteende. Det gäller både vår näthandel och i våra egna fysiska butiker, avslutar Therese Carlsson.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

Annons
Hemköp öppnar sin nätbutik för B2B-handel

Hemköp öppnar sin nätbutik för B2B-handel

"Efterfrågan har varit stor".

Annons
Annons
Daniel Wellington förlorar rättstvisten mot Ur & Penn

Daniel Wellington förlorar rättstvisten mot Ur & Penn

Får punga ut med över en halv miljon.

Scoretts nya e-handel vinner pris för bästa nykomling

Northernspirit prisas för Årets satsning.

Tack Finland för vårt största Emeet någonsin!

Tack Finland för vårt största Emeet någonsin!

Hundratals deltagare tog det nordiska e-handelscommunityt till nya nivåer.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Alla de bästa bilderna från Emeet i Helsingfors

Alla de bästa bilderna från Emeet i Helsingfors

Vilka var där?

Miljardbolag sprider nordisk sprit med ny e-handel

Miljardbolag sprider nordisk sprit med ny e-handel

Krångligt i hemlandet - då söker sig det e-handelssugna finska bolaget utomlands.

Annons
Annons

Del 4: "Hjälp, jag ska börja med influencer marketing"

Pingis och Simon lär dig (sig) allt om hur man lyckas med den nya tidens marknadsföring.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

TRIWA söker:

eCommerce Manager

Campadre söker:

Teamledare till Campadres Kundtjänst

Soft Goat söker:

Kundtjänstansvarig

PhoneIX söker:

Head of E-commerce & Digital Marketing


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta