BuzzFeed tror på E-handel med viral marknadsföring

Medieföretaget BuzzFeed har länge kunnat attrahera annonsörer då innehållet på sajten ofta får stor viral spridning bland deras miljontals användare. Nu ska man även göra ett försök och hjälpa annonsörerna att sälja sina produkter via sajten.

Nätbaserade BuzzFeed har sedan lanseringen 2006 vuxit till ett globalt och välkänt media- och teknikföretag. Sajten rapporterar om allt från politik och affärer till gulliga kattungar. Vad man också gjort sig kända för är sin kapacitet att få viral spridning på sitt innehåll bland sina användare.

Något som gjort att man kunna locka en mängd annonsörer. Nu planerar man att använda sig av sina kunskaper för att hjälpa dem att sälja också. BuzzFeed gjorde nyligen som många andra medieföretag tycks gör nu för tiden, och satsar på e-handel med hjälp av branded content, eller innehållsmarknadsföring.

Annons

69 miljoner unika besökare

Först ut var innehåll sponsrat av L’Oréal där skönhetsföretaget gav tips på frisyrer och hur man får till dem. Under varje tips länkade man sedan vidare läsaren med hjälp av en köp-knapp till sidan där produkterna som användes för just den frisyren går att köpa.

När annonsintäkterna minskar och prenumeranterna blir färre letar tidningsutgivarna nya inkomstkällor, och även om detta inte är något BuzzFeed verkar lida av ännu, så ser man till att ligga i framkant. I augusti lockade man 69 miljoner unika besökare i USA, en ökning med 62 procent jämfört med förra året.

BuzzFeed säger att det hela är ett experiment för att se om konsumenterna inte bara använder sig av deras sajt för att läsa underhållande innehåll, utan även för att köpa produkter.



Källa: WSJ

Annons