Annons

Stonefactory siktar på 100 miljoner efter Bygghemmas köp Jan Domelid, stenhandlare

Stonefactory siktar på 100 miljoner efter Bygghemmas köp

2016-12-05 08:10

Stonefactory har lyckats sälja sten på nätet med lönsamhet.

Byggjätten på nätet, Bygghemma, har gjort en del stora förvärv och stora sammanslagningar den senaste tiden. Nu stärker man upp med en lite mindre e-handlare som säljer sten på nätet, Stonefactory.

Företaget startades 2010 av Jan Domelid under sista året på Internationella Handelshögskolan i Jönköping. Det hela ska ha börjat med att han importerade marmor.

- Eftersom jag alltid tyckt om att rita hus och studera byggnader var min första tanke att bli arkitekt men samtidigt har jag alltid varit intresserad av entreprenörskap, förklarar Jan Domelid, medgrundare och VD.
- Under sista åren på Jönköpings Handelshögskolan bestämde jag mig för att börja importera marmor till Sverige. Det var en fantastisk känsla att få åka och träffa leverantörer och se hur det det verkligen ser ut när marmorblock beskärs och se hela processen bakom produkten som köps i butiken.

Stonefactory ska endast tagit in blygsamt med extern finansiering under uppstarten, från affärsängeln Fredrik Hydén, och företaget ska ha varit lönsamma sedan 2012.

"Ledande aktör även i övriga Norden"

Nu går alltså Bygghemma in och köper upp e-handeln vilket borde kunna ses som ett betyg på att man lyckats med att sälja sten, eller mer specifikt kakel, klinker och natursten, till svenska konsumenter.

Annons
Annons
- Vi är mycket glada att ha blivit en del av Bygghemma Group. Vi ser genom den här affären stora möjligheter att kunna accelerera vår utveckling och tillväxt, både genom utökat sortiment men också genom geografisk expansion. Vi är övertygade om att vi genom vårt goda samarbete med både leverantörer och kunder kan bli en ledande aktör även i övriga Norden, säger Jan Domelid.

Jan Domelid kommer kvartstå som VD i företaget och verksamheten kommer fortsatt att drivas och expanderas från Linköping.

Målet 100 miljoner 2018

Mikael Olander, VD på Bygghemma Group, är mycket imponerad av Stonefactorys framgångar med att sälja sten online.

- Vi är mycket glada och stolta att genom vårt senaste förvärv, Stonefactory.se, kunna förstärka vår position inom den snabbt växande marknaden för kakel, klinker och natursten på internet. Genom förvärvet av Stonefactory.se har vi knutit till oss en aktör som på ett imponerande sätt har utvecklat en mycket stark ställning inom sin nisch under de senaste åren, kommenterar han köpet.

Stonefactory räknar med att omsätta 30 miljoner kronor för 2016 med fortsatt lönsamhet. Nu ligger fokus på att nå 100 miljoner kronor under 2018, meddelar företaget.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Starkt startfält till årets stora premiär.

Annons
Annons
PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

Inga tangentbord eller pinkoder.

Intersport:

Intersport: "Ska aldrig behöva säga nej till en affär"

Personalen utbildas i specialanpassade surfplattor.

<nobr>E-handelns</nobr> vårdslösa utnyttjande av transporterna

Krönika: E-handelns vårdslösa utnyttjande av transporterna

Lars Sjölund, från företaget Ossoami, om hur vi måste ta vårt ansvar för miljön. Annars kan konsumenterna bojkotta e-handeln.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

"Ett tuffare år för oss".

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Swish, swish, swish.

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med <nobr>e-handlare</nobr>

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med e-handlare

PostNords Varubrev ändras igen!

Annons
Annons
Lokal butik öppnar e-handel:

Lokal butik öppnar e-handel: "En överlevnadsstrategi"

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta