Annons

Stonefactory siktar på 100 miljoner efter Bygghemmas köp Jan Domelid, stenhandlare

Stonefactory siktar på 100 miljoner efter Bygghemmas köp

2016-12-05 08:10

Stonefactory har lyckats sälja sten på nätet med lönsamhet.

Byggjätten på nätet, Bygghemma, har gjort en del stora förvärv och stora sammanslagningar den senaste tiden. Nu stärker man upp med en lite mindre e-handlare som säljer sten på nätet, Stonefactory.

Företaget startades 2010 av Jan Domelid under sista året på Internationella Handelshögskolan i Jönköping. Det hela ska ha börjat med att han importerade marmor.

- Eftersom jag alltid tyckt om att rita hus och studera byggnader var min första tanke att bli arkitekt men samtidigt har jag alltid varit intresserad av entreprenörskap, förklarar Jan Domelid, medgrundare och VD.
- Under sista åren på Jönköpings Handelshögskolan bestämde jag mig för att börja importera marmor till Sverige. Det var en fantastisk känsla att få åka och träffa leverantörer och se hur det det verkligen ser ut när marmorblock beskärs och se hela processen bakom produkten som köps i butiken.

Stonefactory ska endast tagit in blygsamt med extern finansiering under uppstarten, från affärsängeln Fredrik Hydén, och företaget ska ha varit lönsamma sedan 2012.

"Ledande aktör även i övriga Norden"

Nu går alltså Bygghemma in och köper upp e-handeln vilket borde kunna ses som ett betyg på att man lyckats med att sälja sten, eller mer specifikt kakel, klinker och natursten, till svenska konsumenter.

Annons
Annons
- Vi är mycket glada att ha blivit en del av Bygghemma Group. Vi ser genom den här affären stora möjligheter att kunna accelerera vår utveckling och tillväxt, både genom utökat sortiment men också genom geografisk expansion. Vi är övertygade om att vi genom vårt goda samarbete med både leverantörer och kunder kan bli en ledande aktör även i övriga Norden, säger Jan Domelid.

Jan Domelid kommer kvartstå som VD i företaget och verksamheten kommer fortsatt att drivas och expanderas från Linköping.

Målet 100 miljoner 2018

Mikael Olander, VD på Bygghemma Group, är mycket imponerad av Stonefactorys framgångar med att sälja sten online.

- Vi är mycket glada och stolta att genom vårt senaste förvärv, Stonefactory.se, kunna förstärka vår position inom den snabbt växande marknaden för kakel, klinker och natursten på internet. Genom förvärvet av Stonefactory.se har vi knutit till oss en aktör som på ett imponerande sätt har utvecklat en mycket stark ställning inom sin nisch under de senaste åren, kommenterar han köpet.

Stonefactory räknar med att omsätta 30 miljoner kronor för 2016 med fortsatt lönsamhet. Nu ligger fokus på att nå 100 miljoner kronor under 2018, meddelar företaget.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Online Brands siktar mot 35 miljoner med nytt förvärv

Online Brands siktar mot 35 miljoner med nytt förvärv

Köper hela Idéguld AB och får därmed en guldsmedsbutik i Borås.

Annons
Annons
Björn Borg ökar - men <nobr>e-handeln</nobr> backar med 20%

Björn Borg ökar - men e-handeln backar med 20%

Slutade köpa trafik och såg e-handelsförsäljningen sjunka.

Del 2: "Vårt negativa resultat är en del av vår strategi"

Fyndiq svarar på kritiken från handlarna.

Mekonomens dotterbolag ska utbilda framtidens mekaniker

Mekonomens dotterbolag ska utbilda framtidens mekaniker

30 elever har antagits till terminsstarten.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ökade med 56% under Q1 - krossade 7 miljarder dollar

Ökade med 56% under Q1 - krossade 7 miljarder dollar

Ingen inbromsning i sikte för den kinesiska e-handelsjätten.

Cirkulerande barnkläder får in tre miljoner

Cirkulerande barnkläder får in tre miljoner

Bildar nytt team med Wellstreet och lanserar ny plattform.

Johan Lindberg tillbaka som VD för Billmate

Johan Lindberg tillbaka som VD för Billmate

Mattias Hultberg slutade efter drygt ett år - nu gör den förre VD:n comeback.

Annons
Annons
Ny marknadsplats siktar på att bli Danmarks svar på Etsy

Ny marknadsplats siktar på att bli Danmarks svar på Etsy

Ska göra det enklare för kreativa danskar att sälja sina varor på nätet.

Annons
Annons
Annons
leverantörserbjudanden
Jobb på Ehandel.se

Jollyroom AB söker:

Analytisk marknadsassistent med SEM-ansvar till Jollyroom i Göteborg!

MaxGaming söker:

Marknadsförare till MaxGaming.se

KitchenLab AB söker:

Order-/lageransvarig

Awin söker:

Account Manager

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem