Bygghemma lägger ner sin nystartade möbelbutik

Nesto.com som skulle bli Sveriges nya möbelvaruhus på nätet har stängts efter bara några månader på marknaden. Bakom satsningen stod startup-gänget ifrån Heppo och i ryggen hade man e-handelsjätten Bygghemma Group.

Bygghemma tog under 2012 in en ny VD i Mikael Olander, tidigare VD för CDON Group, och har sedan dess expanderat kraftigt. Mikael byggde snabbt upp en ny Group, Bygghemma Group, med flera nordiska förvärv. I slutet av 2012 köpte man upp finska Taloon.com och startade eget i Norge, Bygghemma.no. I början av 2013 köpte man även upp danska Billigbyg.dk.

Annons

Två möbelsajter på en gång

I slutet av förra året köpte man även upp Trademax.se som säljer inne- och utemöbler i hela Norden. I samma vända passade man också på att lansera ett eget möbelvaruhus, Nesto.com. En butik med storslagna mål och från dag ett hade man 16 000 artiklar tillgängliga i vad som sades vara Sveriges största möbelvaruhus på Internet. Denna satsning har nu lagts ner.

Nätbutiken Nesto har stängts ner och dess sortiment har flyttats in hos Bygghemma. Denna förändring är förstås intressant i ljuset av CDON Groups försäljning av Rum21 för 68 miljoner kronor. Samtidigt undrar man givetvis varför Bygghemma lanserade en egen möbelsajt samtidigt som de köpte upp en annan.

Vi skickade iväg några frågor till Bygghemmas VD, Mikael Olander, för att skina lite ljus över situationen.


Varför stängde ni Nesto och flyttade in utbudet hos Bygghemma?

Mikael Olander, VD BygghemmaVi bestämde oss under hösten/vintern 2012 för att satsa på möbler, antingen under Bygghemma eller egen site. Då vi hittade rätt folk valde vi att starta en egen möbel-site, Nesto. Under Nesto-projektet förvärvade vi Trademax.

Vi tog beslut att köra vidare med båda koncepten och utvärdera efter Q1, 2014 (båda koncepten lanserades hos oss under Q4, 2013).

Annons

Trademax hade en fantastisk utveckling under Q1 och Nesto utvecklades också bra. Även om Nesto gått bra innebär en startup förluster under ett par års tid. Kombinationen av mycket god utveckling på Trademax och nödvändiga investeringar i Nesto gjorde att det vägde över till Trademax fördel.

Hur lyfter ni det nya utbudet av möbler hos Bygghemma?

Egen avdelning och marknadsföring av segmentet bland annat via nyhetsbrev. Precis som till exempel bad och dörrar.

Hur ser ni på nätmarknaden för möbler i stort?

Mycket positivt.

CDON sålde precis av sin heminredningsbutik, tror ni att fler uppköp kommer att ske inom kort?

Ja, när marknaden mognar sker konsolideringar. Brandos och Heppo är bra exempel.

Hur är ekonomin när det kommer till e-handel med möbler?

Bra. Framtiden får utvisa exakt hur bra, men potentialen är definitivt god.

Vad är nästa steg för Bygghemmas nya möbelutbud? Kommer ni satsa vidare på detta område?

Vi kommer bygga vidare på sortimentet efterhand som vi lär oss mer om vad kunderna eftersöker.


Vi tackar Mikael Olander för att han tog sig tid att svara på våra frågor. Vi gissar att detta smärre farthinder i Bygghemma Groups expansion inte lär påverka deras framfart, speciellt med tanke på att bygghandeln växte med 36 procent under årets första kvartal.

Trademax, som nyligen tog steget in i Finland, är numera Bygghemmas möbelbutik och den lyfts även direkt på deras framsida.

Annons