Bygghemma ökade omsättningen med 19 procent

399 000 e-handelsordrar.

Under Bygghemmas första kvartal i år, 1 januari till 31 mars 2019, ökade företagets omsättning med 19 procent till drygt 1 220 miljoner kronor och den organiska tillväxten landade på 8 procent. Även rörelseresultatet (EBIT) steg och hamnade på 36,4 miljoner kronor, jämfört med - 29,2 miljoner kronor.

Koncernens e-handelsbutiker hade nära 35 miljoner besökare under perioden vilket genererade 399 000 ordrar, och ett snittordervärde på 3 129 kronor. Det kan jämföras med 2 665 kronor samma period året innan.

Annons

- Vi fortsatte att bygga på den förbättring vi såg under föregående kvartal och kunde därmed leverera det bästa Q1-resultatet i bolagets historia. Jag kan konstatera att de åtgärder vi vidtog under föregående år för att adressera produktsortiment, mix och för att förbättra våra webbutiker, nu bär frukt och inte minst i form av högre genomsnittliga ordervärden, skriver Martin Edblad, tillförordnad vd och koncernchef på Bygghemma, i rapporten och fortsätter: 

- Den organiska tillväxten påverkades av den negativa kalendereffekten, då stora ordervolymer kom in över den helg som avslutade kvartalet och därmed inte hann faktureras i perioden. Dessa ordrar, som uppgick till cirka 50 miljoner kronor, fakturerades först under de första dagarna av det andra kvartalet 2019.

E-handelsföretaget består sedan tidigare av bland annat nätbutikerna Bygghemma, Trademax, Chilli och Furniturebox. Under 2018 förvärvade Bygghemma Group ytterligare två nordiska e-handelsföretag; norska VVSKupp, som Designkupp AS står bakom, samt finska Nordiska Fönster.

Detta segment kallar koncernen för DIY-divisionen. Den rapporteras ha en omsättningstillväxt på 13,4 procent under första kvartalet.

LÄS ÄVEN: Bygghemma köper ledande hundramiljonersbolag

- Marknaderna utanför Sverige, och då särskilt Danmark och Norge, uppvisade den starkaste utvecklingen. Vi förvärvade Designkupp, onlineaktör i Norge, vilket nu innebär att vi är den tydliga ledaren i segmentet DIY även i Norge. Vi förvärvade även Nordiska Fönster, en onlineaktör med egna varumärken inom fönster och dörrar i budgetsegmentet, vilket väsentligt förstärkte vår DIY-divisions erbjudande i detta prisspann, skriver Martin Edblad.

Annons