Byggjätten snickrar vidare på sin norska storsatsning

Skånska Byggvaror satsar vidare i Norge med en ny e-handel på Grønt Fokus, nätbutiken som man köpte upp 2012. Samtidigt öppnas ett showroom i Kristiansand som sedan ska stå modell när den svenska verksamheten utvecklas.

I maj 2012 köpte Skånska Byggvaror upp den norska e-handeln Grønt Fokus som ett steg i sin nordiska expansion. Nu bygger man vidare och den 11 november slog man upp portarna till ett nytt showroom i Kristiansand.

Med naturtrogna miljöer där uterum, växthus och förvaring presenteras i sin rätta miljö hoppas man locka till mer e-handlande hos våra norska grannar.

Annons

– Satsningen i Norge är ett viktigt steg i vår norska expansion och samtidigt ett pilotprojekt för att skapa framtidens köpupplevelse kring våra produkter. Med lärdomar från vår norska satsning ska vi sedan utveckla våra svenska showroom, säger Beiron Palm, affärsutvecklings- och produktionschef.

Fler är på gång

Skånska Byggvaror berättade i september hur man planerade för en fortsatt satsning på distans och e-handel. Något man nu gör genom att även satsa på en ny nätbutik på Grönt Fokus hemsida.

Samtidigt konstaterade byggjätten att satsningen skulle ske med hjälp av utställningar och showrooms likt den i Kristiansand. Därför har man även inlett samarbete med olika norska utemiljö- och trädgårdsföretag för att kunna skapa showrooms av uterum och växthus i ytterligare norska städer.

– Vi gör en storsatsning i Norge och känner redan att tydligt stigande intresse hos norska villaägare för vårt sätt att skapa, säger Beiron Palm.



Källa: Market

Annons