Annons

CDON.com fick 18,5 miljoner besök och 700 000 köp Marcus Lindqvist

CDON.com fick 18,5 miljoner besök och 700 000 köp

2017-07-14 08:35

Qliro om andra kvartalet: "Kraftigt förbättrat rörelseresultat".

E-handelskoncernen och betalleverantören Qliro Group rapporterar idag sina siffror för andra kvartalet och därmed också första halvåret 2017. Bolaget gjorde nyligen sig av med Lekmer och har tidigare avyttrat flera av sina nätbutiker till konkurrenter. Numera satsar man på betalbolaget Qliro, CDON Marketplace och modehandeln Nelly.

- Inom vår kärnverksamhet är vi nöjda med tillväxten för CDON Marketplace, tillväxten och lönsamheten inom Nelly och expansionen i Qliro Financial Services, skriver koncernchefen Marcus Lindqvist i halvårsrapporten.

Bygger upp varumärket CDON.com

Totalt ska CDON Marketplace ha omsatt 485 miljoner kronor under andra kvartalet, vilket är en ökning med 18 procent. Detta gäller dock både externa säljare och den egna försäljningen. Räknar koncernen endast på externa säljare, det vill säga andra e-handlare, så var tillväxten 84 procent och försäljningen landade på 109 miljoner kronor.

- Detta visar att marknadsplatsen är uppskattad av konsumenter och en effektiv säljkanal för externa handlare. Vi fortsätter att utveckla marknadsplatsen inte minst vad gäller automatisering och varumärket CDON.COM.

Ett hundratal nya handlare sägs ha anslutit sig under kvartalet. Tillväxten inom Marketplace ska ge koncernen skalfördelar för hela e-handelsgruppen. Totalt fick CDON.com 18,5 miljoner besök under perioden som i sin tur gav över 700 000 köp.

Proteinpulver minskade mest

Modebutiken Nelly sägs vara rätt positionerad för lönsam tillväxt och ska ha ökat sin omsättning och vinst. Sämre går det för Gymgrossisten och segmentet hälsa och sport. Det är nämligen en verksamhet som står utanför koncernens “kärnområden”. Koncernen försöker dock förstås att även nå lönsamhet inom det tidigare Grymgrossisten-segmentet.

Annons
Annons
- Health and Sport Nutrition Groups nettoomsättning minskade med 9 procent till 180 miljoner kronor under kvartalet, trots en något växande marknad. Omsättningen sjönk påtagligt under april då påsken i år inföll. Försäljningen återhämtade sig successivt och i juni uppnåddes tillväxt. Minskningen skedde framförallt inom försäljning av proteinpulver på nätet där Gymgrossisten är marknadsledande.

För hela e-handelsgruppen så ökade omsättningen med 7 procent under andra kvartalet och landade på nästan 984 miljoner kronor. För halvåret så blev tillväxten 3 procent och nådde strax under 1,9 miljarder kronor.

Vänder från minus till plus

Det som Qliro Group är mest stolta över är dock att de vände från ett negativt rörelseresultat i fjol (-0,3 miljoner) till ett plusresultat på 16,6 miljoner kronor, för andra kvartalet.

- Fokus ligger på CDON Marketplace, modebolaget Nelly och Qliro Financial Services. Vi har tagit viktiga steg under kvartalet och arbetar vidare för att förverkliga strategin med kontinuerliga effektiviseringar och investeringar, meddelar Marcus Lindqvist.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Hemköp öppnar sin nätbutik för B2B-handel

Hemköp öppnar sin nätbutik för B2B-handel

"Efterfrågan har varit stor".

Annons
Annons
Daniel Wellington förlorar rättstvisten mot Ur & Penn

Daniel Wellington förlorar rättstvisten mot Ur & Penn

Får punga ut med över en halv miljon.

Scoretts nya e-handel vinner pris för bästa nykomling

Northernspirit prisas för Årets satsning.

Tack Finland för vårt största Emeet någonsin!

Tack Finland för vårt största Emeet någonsin!

Hundratals deltagare tog det nordiska e-handelscommunityt till nya nivåer.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Alla de bästa bilderna från Emeet i Helsingfors

Alla de bästa bilderna från Emeet i Helsingfors

Vilka var där?

Miljardbolag sprider nordisk sprit med ny e-handel

Miljardbolag sprider nordisk sprit med ny e-handel

Krångligt i hemlandet - då söker sig det e-handelssugna finska bolaget utomlands.

Annons
Annons

Del 4: "Hjälp, jag ska börja med influencer marketing"

Pingis och Simon lär dig (sig) allt om hur man lyckas med den nya tidens marknadsföring.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

TRIWA söker:

eCommerce Manager

Campadre söker:

Teamledare till Campadres Kundtjänst

Soft Goat söker:

Kundtjänstansvarig

PhoneIX söker:

Head of E-commerce & Digital Marketing


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta