Annons

CDON bjuder 346 miljoner för Tretti.se

CDON bjuder 346 miljoner för Tretti.se

2011-04-28 13:06

E-handelsjätten CDON står inför sitt största köp någonsin. De har nämligen lagt bud på nätbutiken Tretti.se som säljer vitvaror. Även om Tretti.se inte är i samma liga som hela CDON Group så är detta köp i en helt annan storleksordning än t.ex. CDON:s senaste uppköp av Rum21.se. Vitvarubolaget Tretti.se omsatte förra året 450 miljoner.

CDON lägger ett kontantbud på Tretti.se värt 346 miljoner kronor (67,25 kronor per aktie). Huvudägarna i Tretti har redan accepterat budet och rekommenderar de resterande aktieägarna att godta CDON:s bud. Erbjudandet ligger 28 procent över den senaste tidens aktiekurs för Tretti.

– Det rekommenderade kontanterbjudandet för Tretti är i linje med vårt strategiska fokus på att konsolidera vår position som ett ledande e-handelsbolag. Vi gör detta genom att expandera vår position i nyckelvertikaler på vår nordiska hemmamarknad, både organiskt och genom utvalda uppköp. Uppköpet av Tretti, som etablerades 2004, ger oss en ledande position i den snabbväxande vitvarumarknaden i Sverige, samt exponering mot segmentets utveckling i Norge och Danmark, kommenterar Mikael Olander, vd och koncernchef för CDON Group.

Acceptperioden för budet, på Tretti.se, löper från den 6 maj till och med den 26 maj 2011. Affären kommer med största sannolikhet att gå igenom såvida inte ett annat konkurrerande, högre, bud än CDON:s inkommer under denna period. Detta eftersom flera aktieägare redan accepterat på detta villkor. Frågan är hur troligt det är att ett högre bud inkommer med tanke på CDON:s generösa erbjudande.

Källa (press)
Källa (market)
Källa (dagenshandel)
Källa (internetworld)

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen.

roger
2011-04-28 13:34

Sådant här begriper jag mig inte på?
Hyr in några fingerfärdiga nyutexade it-killar att bygga en websajt, "tretti.se" är ju knappast överdrivet hightech.
Värva ett par rutinerade inköpare att teckna avtal med leverantörerna, är ju inte särskilt många här. Vissa produkter dropshippas men för vissa krävs väl lite lager.
Är hundra på att det går att bygga ett "tretti.se" för under 10 millar.
Sedan får de väl lägga lite krut på marknadsföring men det finns det pengar över för.

Är det inte lite bubbelboom á la -99?

@ArnepåPosten
2011-04-28 14:16

Det är väl snarare kommentaren från Roger som det är lite "bubbelboom" al 99" på.

Jag tycker detta är helt riktigt och ger förutsättningarna att ta Tretti vidare ut i världen.

Att i den extremt konkurrensutsatta vitvarubranschen lyckas så bra som Tretti.se hitills har gjort krävs det spjutspetskompetens inom de flesta områden och min erfarenhet av Tretti.se är just den höga kompetensen hos VD och övriga medarbetare inte minst logistikchefen.

Diyar
2011-04-28 14:48

Dom får ju ett färdigt paket samtidigt som dom slipper en stor konkurrent...

Parvelito
2011-04-28 14:46

Jag var rätt så övertygad om, när Tretti startade, att den där affärsidéen kommer inte att hålla. Tunna marginaler, besvärlig logistik, krångliga garantier och hård konkurrens. Jag hade fel! Tretti har visat att de klarar av att växa och generera vinst, att de klarar av att synas trots att det är gigantiska scheissebilliga kedjor som vräker ut reklam och att de kan sortimentet.

Affärsidéen är till synes enkel, men jag lovar att de som jobbar där är bland de absolut skarpaste det här landet har inom den branschen. Prislappen tycker jag är OK för bägge parter, och det är spännande att se vad cdon kan göra med en så stor aktör.

Johan
2011-04-28 14:59

Var inne på samma tankegång som Parvelito när de startade. Men jag fick oxå fel.
Tretti är ett mkt välskött bolag som går bra, inte alls konstigt att cdon vill köpa dem.
Cdon slipper en stor konkurrent och nu hamnar det inte i ngn annans ägo..


GregerA
2011-04-28 23:33

Det är ganska sällan det funkar att starta ett nytt företag som gör "samma sak fast billigare" ... när ett företag har en etablerad position så är det svårt att rubba den. Därför är ett köp ett relativt säkert kort. Man vet var man står och vad det kostar.

Dock kommer vi säkert att se exempel på köp som förstör företag, det har hänt i de flesta branscher, men om det händer just detta bolag törs jag inte sia om.

johan
2011-04-29 12:14

Undrar hur detta påverkar whiteaway..
De är nya i sverige men uppenbarligen var det mer intressant för cdon att köpa det etablerade tretti.

Katrin Kodmyran
2011-04-29 12:36

Jag förstår mycket väl att cdon köper, tretti är ett företag som lyckats bra, även om jag hade gigantiska problem med dem när vi handlade diskmaskin. Att tro att det går att göra samma sak fast billigare när det finns en såpass stor marknadsledare är naivt

Sethos
2011-04-29 14:51

Vår naiva vän Roger svarar ju på alla roliga frågor som uppstår av hans inlägg med sin första rad...

haha
2011-04-29 16:07

Ja, "roger" borde kanske hålla sig till att kommentera saker han begriper, har insyn i eller på annat sätt möjlighet att bidra med något mer än bra dumma frågor & ogenomtänkta påståenden

Kalle
2011-05-04 10:39

Jag har alltid gillat tretti och deras bra produktöverblick och filtrering. Nån skrev om krångliga garanti vilkor, men går stora vitvaror sönder, även då dem inte fungerar vid leverens så behöver tretti.se bara hänvisa till service/reparatör för det inhandlade märket som åker ut till kund. Ingen hantering för tretti alltså. Angående mindre köksmaskiner osv så är det väl
kunden som ska skicka in den. Och vem orkar göra det?

Annons
Leveransstrul den vanligaste orsaken till kundernas ilska

Leveransstrul den vanligaste orsaken till kundernas ilska

Lägsta ordervärden för fri frakt och sena leveranser är några av de saker som gör att kunderna inte kommer tillbaka.

Annons
Annons
RNB lanserar nätbutik i premiumsegmentet för män

RNB lanserar nätbutik i premiumsegmentet för män

Den nya e-handelssatsningen har enligt modekoncernen ingen direkt jämförbar konkurrens från andra e-handelsaktörer.

1
Tung <nobr>e-handelsjury</nobr> under Emeets prisutdelning

Tung e-handelsjury under Emeets prisutdelning

Hur kundvänliga är egentligen e-handlarna?

Robby är nästa företag att lansera <nobr>e-handelsrobotar</nobr>

Robby är nästa företag att lansera e-handelsrobotar

Företagen som vill revolutionera e-handelsleveransen på olika vis blir allt fler.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Shoppa visningsplagg direkt från catwalken på Tradera

Shoppa visningsplagg direkt från catwalken på Tradera

Inför Stockholms modevecka inleder det svenska varumärket GRETA GRAM ett samarbete med Tradera som gör det möjligt att buda på utvalda plagg direkt efter visningen.

Starweb först ut med Babs Paylinks e-handelslösning

Babs Paylink rullar ut en ny lösning som gör det möjligt att ha samma leverantör för betalningar i alla kanaler.

Sverige i täten när e-handeln stöper om auktionsvärlden

Sverige i täten när e-handeln stöper om auktionsvärlden

En ny rapport beskriver Sverige som det land där konstauktionerna på nätet kommit allra längst.

Annons
Annons

Klarna och Hogia lanserar ny lösning för butikshandeln

Det svenska betalbolaget utökar sin satsning på den fysiska handeln med nytt samarbete.

Resurs Bank <nobr>e-handelssatsar</nobr> med rekrytering från Tretti.se

Resurs Bank e-handelssatsar med rekrytering från Tretti.se

Mikael Kehler lämnar Qliro Group för att hitta fler e-handelskunder till Resurs Banks betallösning för e-handel.

Svensk e-handlare lanserar unik 3D-funktion för kunderna

Svensk e-handlare lanserar unik 3D-funktion för kunderna

Räckesbutiken har uppdaterat sin sajt med ett 3D-vertyg för att göra det enklare för kunden att beställa.

Instagram rullar ut statistik på svenska konton

Instagram rullar ut statistik på svenska konton

Bloggerskan Desirée "Dessie" Nilsson bland de första.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem