Annons

CDON byter namn och drar in 650 miljoner kronor

CDON byter namn och drar in 650 miljoner kronor

2014-10-22 08:48

Cdon Group kan visa upp en försäljningstillväxt på 21 procent under årets tredje kvartal. Samtidigt redovisar man ett resultat efter skatt på -4,7 miljoner kronor. Än mer intressant är att e-handelsbolaget nu genomför en företrädesemission om cirka 650 miljoner kronor och byter namn till Qliro Group.

Cdon Group släppte tidigare idag sin delårsrapport för årets tredje kvartal. E-handelsbolagets nettoomsättning uppgick under perioden till 1 121 miljoner kronor, att jämföra med 950 miljoner kronor ett år tidigare. En ökning med 21 procent.

Samtidigt redovisar bolaget ett resultat efter skatt på -4,7 miljoner kronor under perioden. Det innebär att förlusten är aningen lägre än förra året då man gjorde en förlust på 21 miljoner kronor.
– Cdon Groups säljmomentum fortsatte under det tredje kvartalet. Koncernen växte totalt med 21 procent med goda försäljningssiffror i samtliga segment, i synnerhet inom Nelly som växte med 30 procent. Lekmer och Tretti fortsatte att visa god tillväxt med 58 respektive 29 procent. Omvandlingen av Cdon.com fortsatte i linje med plan, med ökande intäkter och tillväxt inom Marketplace, säger Paul Fischbein, vd och koncernchef för Cdon Group.
Men hur intressant det än må vara att läsa kvartalsrapporter, släppte e-handelsbolaget ännu en nyhet under morgonen. Cdon Group kommer nämligen att genomföra en företrädesemission om cirka 650 miljoner kronor och byta namn till Qliro Group.

Qliro rullas ut på bred front

Storägaren Kinnevik meddelar samtidigt i ett pressmeddelande att man har för avsikt att teckna sin del av nyemissionen, samt garantera resterande del av emissionen
– Nu startar vår nya resa som Qliro Group. Genom en fullt garanterad företrädesemission om 650 miljoner kronor finansieras lanseringen av Qliro Payment Solution och dess låneportfölj, förstärks balansräkningen genom en förtidsinlösen av det konvertibla skuldebrevet samt möjliggörs tillväxtsatsningar inom våra dotterbolag, i synnerhet Nelly. Vi har sedan 2010 dubblat omsättningen och byggt bolag som Nelly och Gymgrossisten från svenska entreprenörsbolag till nordiska marknadsledare, säger Paul Fischbein.
Han berättar även att den egenutvecklade betallösningen Qliro under slutet av året, och nästa år, kommer att rullas ut i koncernens svenska butiker.
– Därmed adderar vi ytterligare en nyckelkomponent till vår förmåga att bygga ledande e-handelsbolag. Under fjärde kvartalet implementeras Qliro Payment Solution på de svenska siterna av Nelly, Lekmer och Cdon.com och under 2015 planeras lansering i Norge och Finland samt för Gymgrossisten, säger Paul Fischbein.

Källor: Press (1, 2, 3)

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Ekraft
2014-10-22 10:46

Oj då, växlar om från varuförsäljning till att förmedla försäljning och betalningar. Säger en hel del om vart pengarna ligger någonstans inom E-handeln.

Annons
Amazon gör lagerarbetet till ett datorspel - bokstavligen

Amazon gör lagerarbetet till ett datorspel - bokstavligen

Har rullats ut till 5 distributionscentraler.

Annons
Annons
En extra upphämtningsdag till 122 nya länder

En extra upphämtningsdag till 122 nya länder

"En av de mest framgångsrika logistiklösningarna i företagets historia".

Gick från B2B till B2C -

Gick från B2B till B2C - "Kul att vara kontroversiell"

E-handeln som lutar sig mot forskning.

UF-företaget blev ett heltidsjobb - omsatte 3 miljoner

UF-företaget blev ett heltidsjobb - omsatte 3 miljoner

Siktar på att dubbla i år.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk Handel:

Svensk Handel: "Vi vill se mer EU-samarbete - inte mindre"

Uppmanar alla handlare att fundera på vilket Europa de vill se innan de går och röstar på söndag.

Klarna öppnar fysisk butik:

Klarna öppnar fysisk butik: "En fest för ögonen"

Tar sikte på den fysiska handeln.

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Hundratals e-handlare utbytte idéer och erfarenheter.

Annons
Annons
E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

Rapporterar flera japanska medier.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta