Annons

CDON byter namn och drar in 650 miljoner kronor

CDON byter namn och drar in 650 miljoner kronor

2014-10-22 08:48

Cdon Group kan visa upp en försäljningstillväxt på 21 procent under årets tredje kvartal. Samtidigt redovisar man ett resultat efter skatt på -4,7 miljoner kronor. Än mer intressant är att e-handelsbolaget nu genomför en företrädesemission om cirka 650 miljoner kronor och byter namn till Qliro Group.

Cdon Group släppte tidigare idag sin delårsrapport för årets tredje kvartal. E-handelsbolagets nettoomsättning uppgick under perioden till 1 121 miljoner kronor, att jämföra med 950 miljoner kronor ett år tidigare. En ökning med 21 procent.

Samtidigt redovisar bolaget ett resultat efter skatt på -4,7 miljoner kronor under perioden. Det innebär att förlusten är aningen lägre än förra året då man gjorde en förlust på 21 miljoner kronor.
– Cdon Groups säljmomentum fortsatte under det tredje kvartalet. Koncernen växte totalt med 21 procent med goda försäljningssiffror i samtliga segment, i synnerhet inom Nelly som växte med 30 procent. Lekmer och Tretti fortsatte att visa god tillväxt med 58 respektive 29 procent. Omvandlingen av Cdon.com fortsatte i linje med plan, med ökande intäkter och tillväxt inom Marketplace, säger Paul Fischbein, vd och koncernchef för Cdon Group.
Men hur intressant det än må vara att läsa kvartalsrapporter, släppte e-handelsbolaget ännu en nyhet under morgonen. Cdon Group kommer nämligen att genomföra en företrädesemission om cirka 650 miljoner kronor och byta namn till Qliro Group.

Qliro rullas ut på bred front

Storägaren Kinnevik meddelar samtidigt i ett pressmeddelande att man har för avsikt att teckna sin del av nyemissionen, samt garantera resterande del av emissionen
– Nu startar vår nya resa som Qliro Group. Genom en fullt garanterad företrädesemission om 650 miljoner kronor finansieras lanseringen av Qliro Payment Solution och dess låneportfölj, förstärks balansräkningen genom en förtidsinlösen av det konvertibla skuldebrevet samt möjliggörs tillväxtsatsningar inom våra dotterbolag, i synnerhet Nelly. Vi har sedan 2010 dubblat omsättningen och byggt bolag som Nelly och Gymgrossisten från svenska entreprenörsbolag till nordiska marknadsledare, säger Paul Fischbein.
Han berättar även att den egenutvecklade betallösningen Qliro under slutet av året, och nästa år, kommer att rullas ut i koncernens svenska butiker.
– Därmed adderar vi ytterligare en nyckelkomponent till vår förmåga att bygga ledande e-handelsbolag. Under fjärde kvartalet implementeras Qliro Payment Solution på de svenska siterna av Nelly, Lekmer och Cdon.com och under 2015 planeras lansering i Norge och Finland samt för Gymgrossisten, säger Paul Fischbein.

Källor: Press (1, 2, 3)

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Ekraft
2014-10-22 10:46

Oj då, växlar om från varuförsäljning till att förmedla försäljning och betalningar. Säger en hel del om vart pengarna ligger någonstans inom E-handeln.

Annons
Så gick det under

Facit: Så gick det under "årets sämsta vecka"

Lägre temperaturer kan ha boostat e-handeln.

Annons
Annons
Kung Carl XVI Gustaf - svenskarnas drömmigaste bud

Kung Carl XVI Gustaf - svenskarnas drömmigaste bud

Många krav på listan.

Klarna får miljardkund i USA och Storbritannien

Klarna får miljardkund i USA och Storbritannien

"Ett superbrand".

Norska varumärken krigar mot prisjämförelsesajter

Norska varumärken krigar mot prisjämförelsesajter

"Synd att butikerna hamnar i kläm".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Etsy förvärvar marknadsplats för 2,6 miljarder

Etsy förvärvar marknadsplats för 2,6 miljarder

Allt fortsätter som förr, men vd:n får gå.

Sellpy omsatte över 100 miljoner -

Sellpy omsatte över 100 miljoner - "Jobbar på alla fronter"

Rött resultat - "Satsar hellre på tillväxt".

Sålde piratkopior - på kosttillskott

Sålde piratkopior - på kosttillskott

Amazon drabbade av piratföretag.

Annons
Annons
E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta