CDON byter namn och drar in 650 miljoner kronor

Cdon Group kan visa upp en försäljningstillväxt på 21 procent under årets tredje kvartal. Samtidigt redovisar man ett resultat efter skatt på -4,7 miljoner kronor. Än mer intressant är att e-handelsbolaget nu genomför en företrädesemission om cirka 650 miljoner kronor och byter namn till Qliro Group.

Cdon Group släppte tidigare idag sin delårsrapport för årets tredje kvartal. E-handelsbolagets nettoomsättning uppgick under perioden till 1 121 miljoner kronor, att jämföra med 950 miljoner kronor ett år tidigare. En ökning med 21 procent.

Samtidigt redovisar bolaget ett resultat efter skatt på -4,7 miljoner kronor under perioden. Det innebär att förlusten är aningen lägre än förra året då man gjorde en förlust på 21 miljoner kronor.

Annons

– Cdon Groups säljmomentum fortsatte under det tredje kvartalet. Koncernen växte totalt med 21 procent med goda försäljningssiffror i samtliga segment, i synnerhet inom Nelly som växte med 30 procent. Lekmer och Tretti fortsatte att visa god tillväxt med 58 respektive 29 procent. Omvandlingen av Cdon.com fortsatte i linje med plan, med ökande intäkter och tillväxt inom Marketplace, säger Paul Fischbein, vd och koncernchef för Cdon Group.

Men hur intressant det än må vara att läsa kvartalsrapporter, släppte e-handelsbolaget ännu en nyhet under morgonen. Cdon Group kommer nämligen att genomföra en företrädesemission om cirka 650 miljoner kronor och byta namn till Qliro Group.

Qliro rullas ut på bred front

Storägaren Kinnevik meddelar samtidigt i ett pressmeddelande att man har för avsikt att teckna sin del av nyemissionen, samt garantera resterande del av emissionen

– Nu startar vår nya resa som Qliro Group. Genom en fullt garanterad företrädesemission om 650 miljoner kronor finansieras lanseringen av Qliro Payment Solution och dess låneportfölj, förstärks balansräkningen genom en förtidsinlösen av det konvertibla skuldebrevet samt möjliggörs tillväxtsatsningar inom våra dotterbolag, i synnerhet Nelly. Vi har sedan 2010 dubblat omsättningen och byggt bolag som Nelly och Gymgrossisten från svenska entreprenörsbolag till nordiska marknadsledare, säger Paul Fischbein.

Han berättar även att den egenutvecklade betallösningen Qliro under slutet av året, och nästa år, kommer att rullas ut i koncernens svenska butiker.

– Därmed adderar vi ytterligare en nyckelkomponent till vår förmåga att bygga ledande e-handelsbolag. Under fjärde kvartalet implementeras Qliro Payment Solution på de svenska siterna av Nelly, Lekmer och Cdon.com och under 2015 planeras lansering i Norge och Finland samt för Gymgrossisten, säger Paul Fischbein.

Källor: Press (1, 2, 3)

Annons
Annons