Annons

CDON ser 19% tillväxt, Nellys lager ett problem

CDON ser 19% tillväxt, Nellys lager ett problem

2012-10-17 14:11

CDON Group publicerade idag sin rapport för tredje kvartalet. Inte oväntat så säljer bolaget mer och mer över nätet. Försäljningen för tredje kvartalet ska ha ökat med 19 procent.

Paul Fischbein, VD och koncernchef för CDON Group, har följande kommentar:

- CDON Groups försäljning ökade med 19% till en ny rekordnivå för det tredje kvartalet. Vi växer kraftigt och vi fortsätter därmed att stärka vår position på den attraktiva e-handelsmarknaden.

De meddelar även att modesegmentet, med Nelly.com i spetsen, påverkats negativt av den lagerflytt som inte gått som förväntat.

Lagerflytten en dyr affär

CDON Group säljer in förvärvet av logistikbolaget, som skött det nya lagret, med att det skapar förutsättningar för framtida expansion. Det känns dock som något de tvingats göra.

"Tillväxten inom Modesegmentet påverkades fortsatt av Nellys lagerflytt då det nya lagret inte uppnådde förväntad produktivitetsnivå under kvartalet. "


Inkluderar Nelly.com, Heppo.com och Members.com

Själva lagerflytten skall även ha resulterat i engångskostnader på 6,6 miljoner vilket belastade detta kvartal. Flytten har tydligen också lett till flera lagerutförsäljningar:

"Bruttomarginalen påverkades negativt under kvartalet av två stora lagerutförsäljningar som genomförts under det tredje kvartalet, som en följd av det överlager som skapades när försäljningen påverkades av lagerflytten."

Bortsett ifrån Nelly och deras lagerflytt ser det ut att gå bra för CDON Group. Segmentet Hem & Trädgård har dock sålt dåligt men detta härleds till ökad konkurrens på vitvarumarknaden.

Under årets första nio månader ökade försäljningen totalt med 38 procent. Ni ser ett sammandrag av siffrorna här:


Tredje kvartalet för CDON Group

Den fullständiga rapporten hittar ni här (.pdf).

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Partykungen fortsätter uppåt - omsatte 166 miljoner kronor

Partykungen fortsätter uppåt - omsatte 166 miljoner kronor

Backar med tre miljoner.

Annons
Annons
BabyBjörn startar dotterbolag i Kina:

BabyBjörn startar dotterbolag i Kina: "Stor potential"

Expanderar i Asien.

"Om Amazon kommer hit ska vi kräva kollektivavtal"

"De ser inte människor som levande varelser".

Strejk på Amazon: “Ingen mer rabatt på våra inkomster”

Strejk på Amazon: “Ingen mer rabatt på våra inkomster”

Vill ha höjda löner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Clas Ohlsons e-handel sjönk med 13 procent

Clas Ohlsons e-handel sjönk med 13 procent

Skyller på förra årets fest.

Axfoods nya rekord - <nobr>E-handel</nobr> växte med 37 procent

Axfoods nya rekord - E-handel växte med 37 procent

Enligt färska siffror.

Rollup-Kungen förvärvar konkurrent:

Rollup-Kungen förvärvar konkurrent: "Ökar tempot"

Siktar på 100 miljoner.

Annons
Annons
Nedlagda Lantbutiken.se har öppnat igen

Nedlagda Lantbutiken.se har öppnat igen

"Tillbaka i ny kostym".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta