Annons

CDON ser 19% tillväxt, Nellys lager ett problem

CDON ser 19% tillväxt, Nellys lager ett problem

2012-10-17 14:11

CDON Group publicerade idag sin rapport för tredje kvartalet. Inte oväntat så säljer bolaget mer och mer över nätet. Försäljningen för tredje kvartalet ska ha ökat med 19 procent.

Paul Fischbein, VD och koncernchef för CDON Group, har följande kommentar:

- CDON Groups försäljning ökade med 19% till en ny rekordnivå för det tredje kvartalet. Vi växer kraftigt och vi fortsätter därmed att stärka vår position på den attraktiva e-handelsmarknaden.

De meddelar även att modesegmentet, med Nelly.com i spetsen, påverkats negativt av den lagerflytt som inte gått som förväntat.

Lagerflytten en dyr affär

CDON Group säljer in förvärvet av logistikbolaget, som skött det nya lagret, med att det skapar förutsättningar för framtida expansion. Det känns dock som något de tvingats göra.

"Tillväxten inom Modesegmentet påverkades fortsatt av Nellys lagerflytt då det nya lagret inte uppnådde förväntad produktivitetsnivå under kvartalet. "


Inkluderar Nelly.com, Heppo.com och Members.com

Själva lagerflytten skall även ha resulterat i engångskostnader på 6,6 miljoner vilket belastade detta kvartal. Flytten har tydligen också lett till flera lagerutförsäljningar:

"Bruttomarginalen påverkades negativt under kvartalet av två stora lagerutförsäljningar som genomförts under det tredje kvartalet, som en följd av det överlager som skapades när försäljningen påverkades av lagerflytten."

Bortsett ifrån Nelly och deras lagerflytt ser det ut att gå bra för CDON Group. Segmentet Hem & Trädgård har dock sålt dåligt men detta härleds till ökad konkurrens på vitvarumarknaden.

Under årets första nio månader ökade försäljningen totalt med 38 procent. Ni ser ett sammandrag av siffrorna här:


Tredje kvartalet för CDON Group

Den fullständiga rapporten hittar ni här (.pdf).

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

Emissionen är klar.

Annons
Annons
Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Hjälper inte att vara Brand Manager.

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Går i graven efter nära 60 år.

Ny <nobr>e-handlare</nobr> tog hem prestigefyllt entreprenörspris

Ny e-handlare tog hem prestigefyllt entreprenörspris

"En värdefull bekräftelse".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

<nobr>E-handlarens</nobr> snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

E-handlarens snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

Först ut i Norge med dedikerad snusbutik.

Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

Nu: Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

"Vi kunde inte motstå att öppna upp shoppingen för alla".

Conrad går B2B:

Conrad går B2B: "Nu ändrar vi fokus till företagskunder"

Från privatpersoner till företag.

Annons
Annons

Spaning: "Inte e-handelns fel att kedjorna faller"

Retailspecialisten Magnus Ohlsson om varför vissa kedjor har en utmätt tid kvar på marknaden.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta