Annons

CDON skakar om kundtjänsten - ger makten till e-handlarna E-handelsnyheter från CDON:s kundtjänst

CDON skakar om kundtjänsten - ger makten till e-handlarna

2018-08-31 11:55

"Buckle up and enjoy the ride".

"Dear Merchant, CDON is proud to present that, starting September 3rd, we will release our new solution for smoother and improved handling of Customer Service queries".

Så inleder CDON ett brev som har gått ut till de handlare som säljer via CDON Marketplace. Från och med nu på måndag kommer marknadsplatsen att använda sig av en ny typ av kundtjänst, som i korthet går ut på att e-handlarna ska få mer att säga till om vid olika kundtjänstärenden.

Ska korta ner svarstiderna

CDON ser framför sig att det nya upplägget kommer att korta ner svarstiderna eftersom kundernas förfrågningar kommer att skickas direkt till handlaren i fråga, som sedan kan svara direkt till kunden. 

- Som marknadsplats vill vi göra det lätt och snabbt för kunder och handlare att komma i kontakt med varandra för att öka kundupplevelsen och minimera väntetider och missförstånd, förklarar Kristoffer Valiharju, COO på CDON, i ett mejl till Ehandel.se.

Vilka blir de huvudsakliga förändringarna?

- Vi har med vår nya lösning som ambition att förkorta svarstiderna för våra kunder på vanligt förekommande ärenden och samtidigt ge kunden en bättre förståelse för vem som handlar hos. Som handlare får man större möjlighet att påverka kundupplevelsen positivt då svaret går direkt till kunden, skriver Kristoffer Valiharju, och fortsätter:
- På övriga ärenden som är relaterade till CDON vill vi med lösningen även där snabba upp hanteringstiden och öka kvaliteten. Detta uppnås då vi får bättre kontroll på exakt vilken vara och kund ärendet gäller.

"De kan sina produkter"

Den nya lösningen är tänkt att gälla alla säljare på CDON Marketplace från och med den 3 september, och handlarna behöver inte göra något särskilt för att få det nya systemet på plats. Det är bara att "buckle up and enjoy the ride", som CDON uttrycker det i ovan nämnda brev.

Annons
Annons
- Vi tror att handlarna är de som kan sina produkter och tjänster bäst och således kan påverka kundupplevelsen positivt, vilket leder till ökat förtroende och merförsäljning hos kunderna.

Ehandel.se har flera gånger rapporterat om att en annan marknadsplats - Fyndiq - har valt den motsatta vägen, och flera gånger tagit steg för att centralisera sin kundtjänst. Bland annat infördes regler om att handlarna endast fick agera i ärenden som rörde beställningar där ordervärdet översteg ett visst belopp. Även den gången handlade argumenten om att marknadsplatsen ville ha en en smidigare ärendehantering. 

LÄS ÄVEN: Fyndiq om de nya reglerna: "Vill undvika långa processer"

Men enligt Kristoffer Valiharju ser CDON inga risker med att låta handlarna hantera sina ärenden själva.

- Vi kommer att noggrant utvärdera lösningen så att både tekniken, processerna och upplevelsen för kunder och handlare blir så bra som möjligt.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Raketen E-klok.se dubblar från 20 till 40 miljoner i år

Raketen E-klok.se dubblar från 20 till 40 miljoner i år

Tar fart mot nordisk expansion och 100 miljoner.

Annons
Annons
IKEA skippar Black Friday:

IKEA skippar Black Friday: "Har valt att inte uppmärksamma"

Avstår kampanjdagen helt i Sverige.

Han vill göra om cykelbranschen - pengarna strömmar in

Han vill göra om cykelbranschen - pengarna strömmar in

Ny e-handel uppe i 122 procent.

Nytt mode som inte finns säljs exklusivt i Carlings nätbutik

Nytt mode som inte finns säljs exklusivt i Carlings nätbutik

Pris: 100-300 kronor.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Sverige i topp bland länderna där Black Friday ökar mest

Sverige i topp bland länderna där Black Friday ökar mest

"Med största sannolikhet slås rekord även i år".

Julklapp från Instagram - tre nya <nobr>e-handelsfunktioner</nobr>

Julklapp från Instagram - tre nya e-handelsfunktioner

Bland annat e-handel i videor.

Björn Borgs <nobr>e-handel</nobr> över 100 miljoner hittills i år

Björn Borgs e-handel över 100 miljoner hittills i år

Står nu för en femtedel.

Annons
Annons
Ny <nobr>e-handel</nobr> med tydligt syfte skänker bort delar av vinsten

Ny e-handel med tydligt syfte skänker bort delar av vinsten

Varje produkt ska lyfta ett problem.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportlala.se söker:

Digital Growth Specialist

JFR.SE söker:

Customer Service Manager

Länna Möbler AB söker:

Content Manager

Vi söker en Inköps- och Marknadsassistent söker:

Inköps- och Marknadsassistent


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta