Annons

CDON skakar om kundtjänsten - ger makten till e-handlarna E-handelsnyheter från CDON:s kundtjänst

CDON skakar om kundtjänsten - ger makten till e-handlarna

2018-08-31 11:55

"Buckle up and enjoy the ride".

"Dear Merchant, CDON is proud to present that, starting September 3rd, we will release our new solution for smoother and improved handling of Customer Service queries".

Så inleder CDON ett brev som har gått ut till de handlare som säljer via CDON Marketplace. Från och med nu på måndag kommer marknadsplatsen att använda sig av en ny typ av kundtjänst, som i korthet går ut på att e-handlarna ska få mer att säga till om vid olika kundtjänstärenden.

Ska korta ner svarstiderna

CDON ser framför sig att det nya upplägget kommer att korta ner svarstiderna eftersom kundernas förfrågningar kommer att skickas direkt till handlaren i fråga, som sedan kan svara direkt till kunden. 

- Som marknadsplats vill vi göra det lätt och snabbt för kunder och handlare att komma i kontakt med varandra för att öka kundupplevelsen och minimera väntetider och missförstånd, förklarar Kristoffer Valiharju, COO på CDON, i ett mejl till Ehandel.se.

Vilka blir de huvudsakliga förändringarna?

- Vi har med vår nya lösning som ambition att förkorta svarstiderna för våra kunder på vanligt förekommande ärenden och samtidigt ge kunden en bättre förståelse för vem som handlar hos. Som handlare får man större möjlighet att påverka kundupplevelsen positivt då svaret går direkt till kunden, skriver Kristoffer Valiharju, och fortsätter:
- På övriga ärenden som är relaterade till CDON vill vi med lösningen även där snabba upp hanteringstiden och öka kvaliteten. Detta uppnås då vi får bättre kontroll på exakt vilken vara och kund ärendet gäller.

"De kan sina produkter"

Den nya lösningen är tänkt att gälla alla säljare på CDON Marketplace från och med den 3 september, och handlarna behöver inte göra något särskilt för att få det nya systemet på plats. Det är bara att "buckle up and enjoy the ride", som CDON uttrycker det i ovan nämnda brev.

Annons
Annons
- Vi tror att handlarna är de som kan sina produkter och tjänster bäst och således kan påverka kundupplevelsen positivt, vilket leder till ökat förtroende och merförsäljning hos kunderna.

Ehandel.se har flera gånger rapporterat om att en annan marknadsplats - Fyndiq - har valt den motsatta vägen, och flera gånger tagit steg för att centralisera sin kundtjänst. Bland annat infördes regler om att handlarna endast fick agera i ärenden som rörde beställningar där ordervärdet översteg ett visst belopp. Även den gången handlade argumenten om att marknadsplatsen ville ha en en smidigare ärendehantering. 

LÄS ÄVEN: Fyndiq om de nya reglerna: "Vill undvika långa processer"

Men enligt Kristoffer Valiharju ser CDON inga risker med att låta handlarna hantera sina ärenden själva.

- Vi kommer att noggrant utvärdera lösningen så att både tekniken, processerna och upplevelsen för kunder och handlare blir så bra som möjligt.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Fullskalig e-handel för Bergendahls - nyanställer 60

Fullskalig e-handel för Bergendahls - nyanställer 60

Vill erbjuda leverans dagens efter.

Annons
Annons
Blomsterlandet byggde nytt lager - satsar på e-handeln

Blomsterlandet byggde nytt lager - satsar på e-handeln

"Snabbaste expansionen någonsin i Blomsterlandets historia".

Eleven i stor makeover - ansiktslyft och loggbyte

Eleven i stor makeover - ansiktslyft och loggbyte

"Bara början på denna förändringsresa".

Snapchat bekräftar Amazon-ryktet

Snapchat bekräftar Amazon-ryktet

E-handeln flyttar in i appen.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Så fick Kicks kunderna att välja miljön före snabb leverans

Så fick Kicks kunderna att välja miljön före snabb leverans

"I särklass det främsta valet hos våra kunder i dag".

Himla får ny VD - ska satsa på lönsam tillväxt

Himla får ny VD - ska satsa på lönsam tillväxt

"Naturligt att vi behöver en ny vd".

Resurs Bank stärker upp med två nya chefer

Resurs Bank stärker upp med två nya chefer

Rekryterar från Bergendahls.

Annons
Annons
Webbshop tillägnad försvunnen flicka läggs ner

Webbshop tillägnad försvunnen flicka läggs ner

"Jag är just nu inte i stånd att ta hand om de beställningar som görs via hemsidan", skriver Madeleine McCanns mamma.

Posh Living vill växa på nätet - han blir ny VD

Posh Living vill växa på nätet - han blir ny VD

"Har viktiga erfarenheter från detaljhandelns alla led".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

CoolStuff AB söker:

Lead Designer med ansvar för UX/UI design och grafisk profil

Gents AB söker:

Web Creative Graphic Designer

Rapunzel of Sweden söker:

Webbdesigner/Art Director

Boob Design AB söker:

E-Commerce Manager till Boob Design AB


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta