Annons

CDON vände till vinst och bygger vidare för framtiden

CDON vände till vinst och bygger vidare för framtiden

2014-07-16 08:55

CDON Group redovisar en tillväxt på 16 procent under årets andra kvartal. Samtidigt kan man visa upp ett resultat efter skatt på 21,2 miljoner kronor, något som var något lägre än analytikernas förväntningar. Nu fortsätter satsningarna på den egenutvecklade betallösningen Qliro och att förvandla CDON.com till ett ledande e-handelsvaruhus.

CDON Group släppte idag sin delårsrapport för andra kvartalet 2014 och e-handelsbolagets nettoomsättning uppgick under perioden till 1 111 miljoner kronor, jämfört med 969 miljoner kronor ett år tidigare. En ökning med 16 procent.

Samtidigt redovisar bolaget ett resultat efter skatt på 21,2 miljoner kronor under perioden. Men trots att det är klart bättre än 2013, då man gjorde en förlust på 44,7 miljoner kronor, missar man förväntningarna något.

Analytikerna trodde på ett resultat om 28 miljoner kronor, eller 0,26 kronor per aktie. Men det är inte något som verkar bekymra Paul Fischbein, vd och koncernchef för CDON Group.
– Under andra kvartalet fortsatte CDON Group att leverera i enlighet med bolagets strategi; god tillväxt samt underliggande resultatförbättringar. Koncernens försäljningsmomentum fortsatte och tillväxten var 16 procent under kvartalet, framförallt drivet av segmenten Sport & Hälsa, som växte med 26 procent, samt Mode som ökade försäljningen med 23 procent. Därutöver fortsatte Lekmer och Tretti att visa bra försäljningsökning, säger Paul Fischbein.
Satsningar börjar ge resultat

Paul Fischbein påpekar också att de åtgärder och satsningar som genomförts inom Nelly.com under senaste två åren nu successivt börjar att ge resultat. Tillväxten är tillbaka och rörelsemarginalen har förbättrats, bland annat tack vare stärkt logistik och en ökad andel försäljning av egna varumärken.

Lanseringarna i Frankrike, Belgien och Polen samt NLY Man utvecklas enligt plan och testlanseringen av den egenutvecklade betallösningen Qliro har också slagit väl ut. Pilottestet som inleddes på Members i början av juni kommer under det tredje kvartalet att utökas med Tretti i Sverige.
– Omvandlingen av CDON.com till ett ledande e-handelsvaruhus fortsatte i linje med plan. CDON.com Marketplace har vuxit till 140 anslutna aktörer och väntas fortsätta att växa starkt under 2014. Försäljningen inom CDON.com var i nivå med andra kvartalet föregående år då nya produkter kompenserat för den minskade försäljningen av mediarelaterade produkter. Den förändrade produktmixen, samt investeringar i omstruktureringsarbetet medförde att CDON.coms resultat försämrades något jämfört med det andra kvartalet föregående år, säger Paul Fischbein.

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Första Amazon Go-butiken utanför USA

Första Amazon Go-butiken utanför USA

Redo för lansering i London.

Annons
Annons
Osmidig checkout - <nobr>e-handlare</nobr> förlorar kunder

Osmidig checkout - e-handlare förlorar kunder

Ny rapport.

Nya Varubreven en besvikelse:

Nya Varubreven en besvikelse: "Ingen större skillnad"

E-handlarna talar ut.

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Ny e-handlare delar med sig av de första stegen på resan.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

<nobr>E-handelsdöden</nobr> slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

E-handelsdöden slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

Konkurrensen blev för tuff.

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

Kostnadsfritt för premiumkunder.

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

Starkast tillväxt på nätet.

Annons
Annons
Välkommen till den nya hypersnabba webben

Helgläsning: Välkommen till den nya hypersnabba webben

Warp speed, Mr. Sulu.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant

Efva Attling söker:

Social Media Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta