CDON:s Green Friday plockas upp av flera stora e-handlare

"Är som Black Friday, men mindre".

Även våren behöver en köpfest. Så resonerade CDON när företaget år 2016 lanserade kampanjen Green Friday, som skulle infalla den sista fredagen i april samt efterföljande helg. Redan det första året lyckades den nylanserade dagen dra in 50 miljoner i försäljning till e-handlaren, varför dagen förstås kom tillbaka även året efter.

LÄS ÄVEN: Green Friday femdubblade CDON - sålde för 50 miljoner

Annons
Annons

Tre år senare har Green Friday blivit ett givet inslag i CDON:s kalender, och i dag är det dags för den fjärde upplagan. Men det här året kan CDON knappast räkna med att ro hem alla Green Friday-beställningar.

Påhejade av Prisjakt

Kampanjen har nämligen plockats upp av flera andra e-handlare, som nu presenterar egna erbjudanden dagen till ära. Vi har till exempel sett Green Friday-erbjudanden hos KitchenTime, Webhallen, Lyko, Tretti och Komplett.

En möjlig anledning till det plötsliga intresset kan vara att Prisjakt också har involverat sig i dagen. På sin sida skriver prisjämförelsesajten att dagen har vuxit i omfattning och att alla relevanta erbjudanden kommer att sammanställas på Prisjakts sida.

- Green Friday är som Black Friday, men mindre. Dagen lanserades av CDON 2016 och allt fler butiker hänger på. Den 26 april 2019 samlar vi erbjudanden från alla våra butiker (sammanlagt över 5 000) här. Vi visar bara erbjudanden som faktiskt är bra och uppdaterar med nya hela dagen, skriver Prisjakt.

"I god tid före sommarrean"

I samband med förra årets Green Friday frågade vi CDON:s dåvarande vd Magnus Fredin varför just slutet av april är en lämplig tid för en kampanj.

- Valet av tidpunkt beror helt enkelt på att vårförsäljningen har kommit igång, men det är fortfarande i god tid före sommarrean. Dessutom har lönen landat på kontot, sade Magnus Fredin då.

LÄS ÄVEN: Lönen inne på kontot - då slår CDON till med Green Friday

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!