Annons

Centraleuropa omsätter nära 100 miljarder euro

Centraleuropa omsätter nära 100 miljarder euro

2014-03-07 13:28

E-handeln i Centraleuropa såg under 2012 en genomsnittlig tillväxt på 19 procent. En trend som verkar hålla i sig även under 2013. Enligt en ny undersökning gjord av Ecommerce Europe väntas e-handeln ha ökat med 23 procent under förra året.

Under 2012 e-handlades det för 75,9 miljarder euro i Centraleuropa. En siffra som väntas stiga till 93,3 miljarder euro 2013, en ökning med 23 procent. Det visar en undersökning gjord av Ecommerce Europe som är en europeisk paraplyorganisation för e-handlare.

Rapporten, som berör länderna Österrike, Tjeckien, Tyskland, Ungern, Polen, Slovakien, Slovenien och Schweiz, konstaterar också att regionen stod för 24,4 procent (311,5 miljarder euro) av Europas totala e-handelsomsättning 2012. Hur stor andelen väntas bli 2013 verkar man inte riktigt säkra på ännu.

Tyskland är e-handelsjätten

Polen sägs vara den snabbast växande marknaden, med en tillväxt på 24 procent, men Tyskland är den klart största e-handelsmarknaden i regionen. Med hjälp av inhemska jättar som Otto och Zalando ska Tysklands omsättning landat på 50 miljarder euro 2012 och det sägs vara 65,7 procent av regionens totala e-handelsomsättning samma år.

Men det är kanske inte så konstigt med tanke på att landet har klart flest uppkopplade invånare, 69,6 miljoner. Österrike och Schweiz leder dock ligan när det gäller genomsnittlig summa som spenderats på nätet under 2012.

Den genomsnittlige konsumenten i Österrike spenderade 2 085 euro på nätet 2012 och för Schweiz var den summan 1 750 euro. Klart högre än den genomsnittliga summan för hela Europa, 1 402 euro.

 

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Black Friday väntas omsätta 6,5 miljarder kronor

Black Friday väntas omsätta 6,5 miljarder kronor

PostNord laddar för rekord.

Annons
Annons
En till e-handlare bojkottar Black Friday - startar Blue Weekend

En till e-handlare bojkottar Black Friday - startar Blue Weekend

En vit måndag och fredag följs av en blå helg.

Boozt sålde för 625 miljoner men skönhet blev en dyr affär

Boozt sålde för 625 miljoner men skönhet blev en dyr affär

Fysisk butik drog ner resultatet.

Betaljätten lanserar Klarna Instant Shopping

Betaljätten lanserar Klarna Instant Shopping

Köpknapp med snabbkassa.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

De ska göra mat på nätet lönsamt - tar lokal butik online

De ska göra mat på nätet lönsamt - tar lokal butik online

Nytt e-handelskoncept har lockat nära 200 investerare.

Black Week slår redan rekord - kraftig ökning på måndagen

Black Week slår redan rekord - kraftig ökning på måndagen

Köpfesten är i full gång.

IKEA testar ny kundtjänst - lanserar videochatt i mobilen

IKEA testar ny kundtjänst - lanserar videochatt i mobilen

Experimenterar med ny app.

Annons
Annons
Lager 157:

Lager 157: "Först i Sverige med mobil självutcheckning"

Ingen kortterminal eller plånbok behövs.

Begagnatjättarna prisar Årets julklapp:

Begagnatjättarna prisar Årets julklapp: "Har aldrig varit bättre"

Initiativtagarna till White Monday ser det som en naturlig reflektion.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Skincity söker:

Product Owner Platform and Integration

Sportlala.se söker:

Digital Growth Specialist

JFR.SE söker:

Customer Service Manager

Länna Möbler AB söker:

Content Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta