Chanel och Net-a-Porter i ett exklusivt nätsamarbete

Chanel har länge varit motsträviga till att sälja på nätet men i slutet av nästa år ska man lansera en egen e-handel. Men den som väntar på något gott väntar alltid för länge, och redan nu slår man sig samman med nätmodebutiken Net-A-Porter för en exklusiv lansering av deras nya smyckeskollektion.

Chanel meddelade nyligen att man planerar en e-handelslansering i egen regi i slutet av 2016. Men det verkar som att man är otåliga att komma igång. Lyxvarumärket ska nämligen redan i nästa vecka slå upp portarna till en pop up-butik för att fira lanseringen av sin nya smyckeskollektion, Chanel Coco Crush.

Lanseringen sker den 15 april och butiken, som alltså är Chanels första onlinesatsning, kommer att vara öppen i tre veckor. Chanel gör det dock inte på egen hand utan i ett samarbete med den brittiska nätmodebutiken Net-a-Porter som byggt en egen butik till lyxvarumärket på sin sajt och kollektionen kommer att finnas tillgängligt exklusivt via Net-a-Porter.

Annons

Ett första steg

I slutet av mars blev det känt att Net-a-Porter och deras italienska motsvarighet Yooz ska slås samman i en stor satsning att skapa världens största lyxmodebutik. Samarbetet med Chanel kan ses som det första steget i den satsningen.

– Chanel är ett varumärke som vi beundrar och vi är oerhört hedrade och stolta över att samarbeta med dem i deras första e-handelsprojekt för fina smycken. Denna fantastiska kollektion förkroppsligar Chanels anda. Klassisk, modern och tidlös och kommer garanterat kommer att uppskattas av våra kunder, säger Net-a-Porters vd, Iison Loehnis.

Annons