Chatt-funktion ska göra Blocket mer attraktivt

Köp- och säljsajten rullar ut en meddelandetjänst för alla på plattformen.

Den svenska e-handelsjätten Blocket ser allt fler konkurrenter dyka upp på horisonten. Det finns många aktörer som vill innovera på privathandelsmarknaden och nu svarar Blocket med nya funktioner.

Den Schibsted-ägda nätsajten för begagnathandel lanserar nu en chatt eller vad Blocket kallar "en inkorg för svenska folket".

Annons

- Många säljare har flera försäljningar i gång samtidigt och annonserna får väldigt många svar med följdfrågor. Det är en stor mängd korrespondens som vi nu kan göra mer överskådlig och lättare att hantera ur ett köp- och säljperspektiv, säger Jan Prokopec, vd på Blocket.

Användare som skaffar ett Blocketkonto kan nu skicka meddelanden till varandra. Det ska bland annat bjudas på pushnotiser för att kunna se vem som tar kontakt respektive vilken annons det gäller.

Ska göra begagnathandeln tryggare

Den nya "inkorgen" är först tillgänglig i Blockets desktop och mobilsajt för att inom de närmaste dagarna lanseras i apparna för iOS och Android. Blockets butikskunder ska även få tillgång till tjänsten men tidsramen för detta är inte satt.

Blocket trycker samtidigt på att man i meddelandetjänsten kan blockera oseriösa användare och stötande innehåll ska automatiskt filtreras ut.

– Vi arbetar alltid förebyggande med säkerhet och genom att konversationen nu sker helt och hållet genom vår plattform kan vi göra begagnathandeln ännu tryggare, säger Jan Prokopec.

Annons