Annons

Chiquelles säljsuccé: Gick från 17 till 30 miljoner på ett år Pouya Boland

Chiquelles säljsuccé: Gick från 17 till 30 miljoner på ett år

2018-02-13 15:37

Ökade samtidigt resultatet.

När Chiquelle öppnade sin andra popup-butik i förra veckan, var en del kunder så intresserade att de inte drog sig för att börja köa mitt i natten.

LÄS ÄVEN: Kö från 02.00 när Chiquelle kom till Mall of Scandinavia

Och det är inte bara i den fysiska världen som det skandinaviska modemärket når nya framgångar. Under sitt senaste verksamhetsår, som tog slut den sista juni i fjol, ökade Chiquelle nämligen omsättningen från 17,3 till 30 miljoner. Samtidigt ökade resultatet (efter finansiella poster) från 3,9 till 4,5 miljoner kronor.

- Vi tror att hemligheten bakom vår tillväxt är visionen och de mål vi har eftersom vi är helt dedikerade till det här märket och har sett resultaten av det. Vi slår rekord gång på gång, kommenterar Chiquelles vd Pouya Boland i ett mejl till Ehandel.se.

"Gör i princip allting själva"

Under det aktuella verksamhetsåret, 2016/2017 hann Chiquelle bland annat med att lansera sitt företag på nya marknader och att starta en helt ny e-handel, som säljer badkläder.

LÄS ÄVEN: Chiquelle möter sommaren med ny nätbutik

Annons
Annons
- Chiquelle har vuxit till ett väldigt exklusivt och unikt varumärke, som står ut när du jämför det med andra eftersom vi har ett eget arbetssätt och egna strategier.

Vad är hemligheten bakom att lyckas nå ökad lönsamhet från år till år?

- Resultatet är fantastiskt, speciellt med tanke på att vi inte har några skulder eller lån. Att det ökar beror mycket på vår egen produktion, eftersom vi designar och producerar allt mer i egen regi. Dessutom gör vi i princip allting själva på Chiquelles huvudkontor. Vi arbetar inte tillsammans med särskilt många tredjepartsaktörer, skriver Pouya Boland, och tillägger att all vinst återinvesteras i verksamheten.

Ska nå 200 miljoner inom ett par år

Det senaste sex månaderna har Chiquelle bland annat laddat upp med sex nya medarbetare, och rekryteringarna väntas fortsätta under resten av 2018.

Den snabbväxande e-handlaren planerar inte direkt att dra ner på tempot under det kommande året. Under 2017/2018 är målet 50 miljoner, och sen finns det bara en väg att gå - uppåt.

- Vi siktar på att nå 100 miljoner året efter det, med eller utan investeringar, och 200 miljoner året efter det . Vi har sagt från dag ett att det här märket kommer att bli enormt, och vi säger det fortfarande, avslutar Pouya Boland.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Kinnevik lyfte nära 700 miljoner av <nobr>e-handelsnotering</nobr>

Kinnevik lyfte nära 700 miljoner av e-handelsnotering

Och växte totalt med över 3 miljarder.

Annons
Annons
Så påverkade VM <nobr>e-handeln</nobr> i Europa

Fotbollsfest? Så påverkade VM e-handeln i Europa

"Hade inte tid att ta fram plånboken".

Wetail i nytt förvärv - får tillgång till 600 <nobr>e-handlare</nobr>

Wetail i nytt förvärv - får tillgång till 600 e-handlare

Räknar med att omsätta 15 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nordens största <nobr>e-handlare</nobr> slänger ut Klarna - startar egen betaltjänst

Nordens största e-handlare slänger ut Klarna - startar egen betaltjänst

Kan säljas till andra e-handlare.

1
Kraftig fläktbrist - <nobr>e-handlarna</nobr> laddar i hettan

Kraftig fläktbrist - e-handlarna laddar i hettan

"Inköparna tog i som aldrig förr".

Annons
Annons
ABS Wheels ökade med 50 procent - slog 70 miljoner

ABS Wheels ökade med 50 procent - slog 70 miljoner

Nådde målet och tar nu sikte mot 100 miljoner.

1
ASOS tar klivet in i Sverige - lanserar svensk sajt

ASOS tar klivet in i Sverige - lanserar svensk sajt

Omsätter redan 220 miljoner på den svenska marknaden.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Wakakuu söker:

E-commerce and Marketing Manager

Plantagen söker:

Teamledare som vill bygga upp Nordiska Kundservice

WePack AB söker:

AdWords-expert till snabbt växande internationellt E-handelsföretag i Malmö

Rapunzel of Sweden söker:

Grafisk formgivare med webbkunskaper


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta