Annons

Chiquelles säljsuccé: Gick från 17 till 30 miljoner på ett år Pouya Boland

Chiquelles säljsuccé: Gick från 17 till 30 miljoner på ett år

2018-02-13 15:37

Ökade samtidigt resultatet.

När Chiquelle öppnade sin andra popup-butik i förra veckan, var en del kunder så intresserade att de inte drog sig för att börja köa mitt i natten.

LÄS ÄVEN: Kö från 02.00 när Chiquelle kom till Mall of Scandinavia

Och det är inte bara i den fysiska världen som det skandinaviska modemärket når nya framgångar. Under sitt senaste verksamhetsår, som tog slut den sista juni i fjol, ökade Chiquelle nämligen omsättningen från 17,3 till 30 miljoner. Samtidigt ökade resultatet (efter finansiella poster) från 3,9 till 4,5 miljoner kronor.

- Vi tror att hemligheten bakom vår tillväxt är visionen och de mål vi har eftersom vi är helt dedikerade till det här märket och har sett resultaten av det. Vi slår rekord gång på gång, kommenterar Chiquelles vd Pouya Boland i ett mejl till Ehandel.se.

"Gör i princip allting själva"

Under det aktuella verksamhetsåret, 2016/2017 hann Chiquelle bland annat med att lansera sitt företag på nya marknader och att starta en helt ny e-handel, som säljer badkläder.

LÄS ÄVEN: Chiquelle möter sommaren med ny nätbutik

Annons
Annons
- Chiquelle har vuxit till ett väldigt exklusivt och unikt varumärke, som står ut när du jämför det med andra eftersom vi har ett eget arbetssätt och egna strategier.

Vad är hemligheten bakom att lyckas nå ökad lönsamhet från år till år?

- Resultatet är fantastiskt, speciellt med tanke på att vi inte har några skulder eller lån. Att det ökar beror mycket på vår egen produktion, eftersom vi designar och producerar allt mer i egen regi. Dessutom gör vi i princip allting själva på Chiquelles huvudkontor. Vi arbetar inte tillsammans med särskilt många tredjepartsaktörer, skriver Pouya Boland, och tillägger att all vinst återinvesteras i verksamheten.

Ska nå 200 miljoner inom ett par år

Det senaste sex månaderna har Chiquelle bland annat laddat upp med sex nya medarbetare, och rekryteringarna väntas fortsätta under resten av 2018.

Den snabbväxande e-handlaren planerar inte direkt att dra ner på tempot under det kommande året. Under 2017/2018 är målet 50 miljoner, och sen finns det bara en väg att gå - uppåt.

- Vi siktar på att nå 100 miljoner året efter det, med eller utan investeringar, och 200 miljoner året efter det . Vi har sagt från dag ett att det här märket kommer att bli enormt, och vi säger det fortfarande, avslutar Pouya Boland.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
E-handlare tar till hudläkare för att ge kunderna experttips

E-handlare tar till hudläkare för att ge kunderna experttips

Kan boka privat konsultation online.

Annons
Annons
Contentors vd Rebecca Brodd lämnar - han tar över

Contentors vd Rebecca Brodd lämnar - han tar över

Går vidare till en hemlig tjänst.

Kinaposten hamnar i Örebro - tullager ska stå klart i höst

Kinaposten hamnar i Örebro - tullager ska stå klart i höst

Arlanda får avlastning.

Blockets vd om hur sajten möter den allt tuffare konkurrensen

Blockets vd om hur sajten möter den allt tuffare konkurrensen

"Vi har en tydlig position som en kvalitetsspelare gentemot våra konkurrenter".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Komplett nådde målet - över 100 säljare på sajten

Komplett nådde målet - över 100 säljare på sajten

Ska stå för uppemot 40 procent av omsättningen om fem år.

E-handeln ökar - men vilka branscher tar hem kalaset?

E-handeln ökar - men vilka branscher tar hem kalaset?

De ligger betydligt högre än snittet på 21 procent.

Indiska toppar laget - rekryterar två modeveteraner

Bägge har tidigare jobbat på Åhléns.

Annons
Annons

Omniaktör teamar upp med The Mauler: "Spot on för oss"

Ska webbsända träningstillfällen från stjärnans gym.

E-handelsstjärnor investerar i TPL - ska bli ledande i Sverige

E-handelsstjärnor investerar i TPL - ska bli ledande i Sverige

"Tycker att de har byggt ett fint bolag med rätt tänk".

Nu omsätter svensk e-handel 67 miljarder kronor

Motsvarar knappt 9 procent av den totala detaljhandeln.

Simris Alg ökar förlusten - backar 22 miljoner

Lånade 4 miljoner i väntan på investerare.

90% kollar leveransvillkoren innan de näthandlar

90% kollar leveransvillkoren innan de näthandlar

Även enkel returprocess högt upp på önskelistan.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Batteriexperten Europe AB söker:

Produkt- och inköpskoordinator inom e-handel

Kringla söker:

E-handelsansvarig problemlösare, Kringla elcyklar

Searchmint söker:

Digital Growth Manager (E-Commerce)

SwedOffice söker:

CRM Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta