Annons

Chiquelles säljsuccé: Gick från 17 till 30 miljoner på ett år Pouya Boland

Chiquelles säljsuccé: Gick från 17 till 30 miljoner på ett år

2018-02-13 15:37

Ökade samtidigt resultatet.

När Chiquelle öppnade sin andra popup-butik i förra veckan, var en del kunder så intresserade att de inte drog sig för att börja köa mitt i natten.

LÄS ÄVEN: Kö från 02.00 när Chiquelle kom till Mall of Scandinavia

Och det är inte bara i den fysiska världen som det skandinaviska modemärket når nya framgångar. Under sitt senaste verksamhetsår, som tog slut den sista juni i fjol, ökade Chiquelle nämligen omsättningen från 17,3 till 30 miljoner. Samtidigt ökade resultatet (efter finansiella poster) från 3,9 till 4,5 miljoner kronor.

- Vi tror att hemligheten bakom vår tillväxt är visionen och de mål vi har eftersom vi är helt dedikerade till det här märket och har sett resultaten av det. Vi slår rekord gång på gång, kommenterar Chiquelles vd Pouya Boland i ett mejl till Ehandel.se.

"Gör i princip allting själva"

Under det aktuella verksamhetsåret, 2016/2017 hann Chiquelle bland annat med att lansera sitt företag på nya marknader och att starta en helt ny e-handel, som säljer badkläder.

LÄS ÄVEN: Chiquelle möter sommaren med ny nätbutik

Annons
Annons
- Chiquelle har vuxit till ett väldigt exklusivt och unikt varumärke, som står ut när du jämför det med andra eftersom vi har ett eget arbetssätt och egna strategier.

Vad är hemligheten bakom att lyckas nå ökad lönsamhet från år till år?

- Resultatet är fantastiskt, speciellt med tanke på att vi inte har några skulder eller lån. Att det ökar beror mycket på vår egen produktion, eftersom vi designar och producerar allt mer i egen regi. Dessutom gör vi i princip allting själva på Chiquelles huvudkontor. Vi arbetar inte tillsammans med särskilt många tredjepartsaktörer, skriver Pouya Boland, och tillägger att all vinst återinvesteras i verksamheten.

Ska nå 200 miljoner inom ett par år

Det senaste sex månaderna har Chiquelle bland annat laddat upp med sex nya medarbetare, och rekryteringarna väntas fortsätta under resten av 2018.

Den snabbväxande e-handlaren planerar inte direkt att dra ner på tempot under det kommande året. Under 2017/2018 är målet 50 miljoner, och sen finns det bara en väg att gå - uppåt.

- Vi siktar på att nå 100 miljoner året efter det, med eller utan investeringar, och 200 miljoner året efter det . Vi har sagt från dag ett att det här märket kommer att bli enormt, och vi säger det fortfarande, avslutar Pouya Boland.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Fraktbolagen om årets mycket svåra <nobr>e-handelsdeadline</nobr>

Fraktbolagen om årets mycket svåra e-handelsdeadline

Hur länge vågar man sälja?

Annons
Annons
Den svenska <nobr>e-handeln</nobr> som vill utrota julklappsstressen

Den svenska e-handeln som vill utrota julklappsstressen

"Sveriges mest spännande e-handel".

Förlängde leveranstiden inför julen - kritiseras för försening

Förlängde leveranstiden inför julen - kritiseras för försening

"Vi försöker vara så tydliga vi kan".

2
Smartphotos julsuccé: 12 000 beställningar på en helg

Smartphotos julsuccé: 12 000 beställningar på en helg

Anlitade kund till julkampanj.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Fyndiq blockerar varor som är för dyra:

Fyndiq blockerar varor som är för dyra: "Är ju ett fyndvaruhus"

Nya regler för sajtens handlare.

1
Ny undersökning: Kraftigt minskad oro för att <nobr>e-handla</nobr>

Ny undersökning: Kraftigt minskad oro för att e-handla

"Positivt att fler känner sig trygga med att handla på nätet".

PRV varnar för piratkopierade julklappar på nätet

PRV varnar för piratkopierade julklappar på nätet

"Privatpersoner som importerar".

Annons
Annons
Zalando testar leverans innanför dörren - 90 procent positiva

Zalando testar leverans innanför dörren - 90 procent positiva

Men bara hälften ville delta.

Nya chefer till IT och Supply Chain hos miljardföretaget

Nya chefer till IT och Supply Chain hos miljardföretaget

Blir en del av koncernledningen.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler söker:

Client Development Manager

Sabis AB söker:

Digital Affärsutvecklingschef

Polarn O. Pyret söker:

Head of E-commerce

Gents AB söker:

Social Media Manager/Digital Journalist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta