City Gross e-handelskassar får sällskap av lösplock

Kunderna kan nu komplettera sina middagskassar med bland annat basvaror till skafferiet och hygienartiklar.

Sedan ett par veckor tillbaka kan de som beställer middagskassar hos City Gross även komplettera sin beställning med en hel del lösplockade varor. Precis som tidigare kan kassarna antingen levereras hem eller hämtas upp i butik.

- Efter påtryckningar från våra kunder valde vi att införa möjligheten att komplettera sin matkasse med varor ur ett begränsat sortiment, bekräftar Pontus Andersson, e-handelschef på Bergendahls Food, där City Gross ingår.

Annons

I nuläget handlar det om mellan 800 och 1 000 produkter som finns tillgängliga för beställning i e-handeln. Det handlar till exempel om frukt och grönt, basvaror till skafferiet, hygienartiklar och produkter som lämpar sig för frukost och mellanmål. Saker som är bra att ha hemma, helt enkelt.

- Men sortimentet är ju levande och det kommer nya saker hela tiden. Hittills har vi fått positiva reaktioner på det här och det ger förstås oss råg i ryggen att bygga vidare på den här satsningen, säger Pontus Andersson.

Kunderna efterfrågar lösplock

För att kunna ta del av det nya e-handelssortimentet behöver man inte nödvändigtvis vara prenumerant, men man måste handla en matkasse med färdiga middagslösningar, som man sedan kompletterar med andra varor. Det är alltså ännu inte riktigt fullt ut fråga om det som i branschen kallas lösplock, men enligt Pontus Andersson är det inte omöjligt att City Gross är på väg i den riktningen.

- Väldigt många av våra kunder efterfrågar det hos oss så det ligger nära till hands att vi utvecklar vårt erbjudande allt eftersom. Men i dag känner vi att vi har stor framgång med det koncept vi erbjuder.

När kan det bli dags för lösplock då?

- Haha, jag får säga ingen kommentar på den.

Enligt Pontus Andersson har City Gross möjlighet att leverera sina matkassar till mellan 75 och 80 procent av de svenska hushållen, och bolagets e-handelssatsning ska det senaste året ha haft en starkare utveckling än onlinehandeln med mat i stort. Något Pontus Andersson menar beror på att City Gross har fått till en lyckad kombination av ett brett sortiment, god distribution och konkurrenskraftiga priser.

City Gross har dessutom märkt att fysiska butiker också gör sitt till när det kommer till e-handeln. Häromdagen slog företaget upp dörrarna till ett nytt varuhus i Trollhättan.

Annons

- Det vi ser är att där vi har butiker får e-handeln snabbt fäste. Det ger en lokal närvaro och vi ser tydligt att butikerna kommer e-handeln till gagn, samtidigt som e-handeln stärker butikerna. Så det är ett oerhört bra samspel, avslutar Pontus Andersson.

Annons