Clas Ohlson rapporterar bra start på E-julhandeln

I den senaste delårsrapporten ifrån Clas Ohlson ser vi en ökad försäljning men minskat resultat. Företaget säger dock att de fortsätter ta marknadsandelar och att e-julhandeln går riktigt bra.

Clas Ohlson har släppt siffrorna för maj till sista oktober i år. Försäljningen för andra kvartalet, augusti-oktober, hamnade på 1,6 miljarder (+4%) och vinsten efter skatt på 102 miljoner, en minskning med 17 procent mot föregående år.

- Clas Ohlson fortsätter att stärka sin position och tar marknadsandelar i en orolig marknad. Den svaga marknadsutvecklingen under kvartalet har påverkat försäljning och resultat jämfört med föregående år. Med en stark finansiell ställning fortsätter vi att investera för fortsatt tillväxt och expansion, säger VD Klas Balkow.

Annons

Det ska dock se ljust ut nu under julhandeln, inte minst för att de säljer mycket belysning. E-julen verkar också vara snäll mot kedjan:

- Vi har under kvartalet bland annat öppnat fem nya butiker och lanserat en mobilanpassad version av E-handeln på samtliga marknader, en viktig del av vår satsning på nya kompletterande och samverkande säljkanaler. Vi har fått en bra start på årets julhandel, inte minst gällande vår e-handel och försäljningen av snöslungor samt lågenergibelysning, säger Klas.

Den mobilanpassade e-handelssidan sägs vara en viktig del i deras multikanalsstrategi och något som de hoppas ska leda till fler köp på nätet. Den mobila trafiken ska nu stå för 20 procent av all trafik till Clas Ohlsons nätbutik, en siffra vi hört fler e-handlare ställa sig bakom.

Källa: Press

Relaterade nyheter:
Clas Ohlson lanserar E-handel för mobilen

Annons