Annons

Click and Collect ett allt viktigare säljargument

Click and Collect ett allt viktigare säljargument

2015-04-27 11:16

Flexibla leveransalternativ är det nya svarta och kunderna efterfrågar allt fler alternativ till hemleveranser, att själva hämta ut sina nätköp i butik eller automat blir allt mer poppis.

I början av året publicerade revisionsbyrån Deloitte en undersökning som antydde att Click and Collect, där kunden bland annat kan hämta ut sina nätköp i en butik, skulle få sitt stora genombrott under 2015.

Enligt deras siffror skulle fenomenet öka med 20 procent i Europa, något man nu får stöd av i en annan undersökning framtagen av den brittiska distanshandelsorganisationen IMRG. Enligt deras rapport kommer alternativet att hämta ut paketen, i till exempel en butik eller automat, att öka med 20 procent per år under de kommande åren.

– Rapporten visar hur viktigt Click and Collect har blivit. Att förbättra kundupplevelsen är ett stort fokus för många återförsäljare och bekvämligheten har blivit en nyckelfaktor, Click and Collect är ett leveransalternativ alla förväntar sig, säger Andrew Starkey på IMRG.

För kunder i rörelse

Click and Collect har helt enkelt blivit något återförsäljare i Storbritannien måste kunna erbjuda sina kunder. Särskilt under högsäsong och om man är multikanalhandlare, där alternativet stod för 19 procent av nätbeställningarna redan i slutet av 2013.

Annons
Annons

Något som varuhuskedjan John Lewis också kan vittna om, där plockas nu en majoritet av alla köp på nätet upp i någon av deras butiker. I rapporten har man även kommit fram till att de som gärna shoppar via mobila enheter, också är de som helst väljer Click and Collect som leveransalternativ.

– På bara ett decennium har Click and Collect gått från att vara något som innovativa återförsäljare testade till att vara standard. Kunder har tagit till sig detta flexibla, bekväma och tillgängliga leveransalternativ och under de kommande åren kommer utbudet av tjänster och innovationer inom området att öka. Återförsäljare måste tänka på hur man kan leverera där kunderna rör sig, och inte bara i närheten av där de bor, säger Neil Ashworth, VD för CollectPlus, en oberoende butiksbaserad leverans- och returtjänst.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Från begagnade plastburkar till 6 miljoner i omsättning

Från begagnade plastburkar till 6 miljoner i omsättning

E-handlaren som började från scratch.

Annons
Annons
Man stal identiteter och köpte sexleksaker - nu döms han

Man stal identiteter och köpte sexleksaker - nu döms han

"Plötsligt händer det".

Deras <nobr>e-handel</nobr> tar upp kampen mot branschens resursslöseri

Deras e-handel tar upp kampen mot branschens resursslöseri

"Vill inte vara ytterligare ett "slit och släng"-företag".

CDON:s Green Friday plockas upp av flera stora <nobr>e-handlare</nobr>

CDON:s Green Friday plockas upp av flera stora e-handlare

"Är som Black Friday, men mindre".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Så ska Grand Parfymeri lyckas ta sig ur rekonstruktionen

Så ska Grand Parfymeri lyckas ta sig ur rekonstruktionen

Stänger en butik och öppnar en ny.

Frank Dandys egen <nobr>e-handel</nobr> omsätter nu 12 miljoner

Frank Dandys egen e-handel omsätter nu 12 miljoner

Mer än dubblades under förra året.

E-handelsjättens urstarka Q1: 34 miljarder kronor i vinst

E-handelsjättens urstarka Q1: 34 miljarder kronor i vinst

Steg med 125 procent.

Annons
Annons
Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Hur urplockat kan ett e-handelssortiment vara?

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta