Annons

Click and collect mer populärt än hemleverans

Click and collect mer populärt än hemleverans

2015-03-18 07:42

Allt fler brittiska konsumenter köper på nätet och hämtar i butik. Något som varuhuskedjan John Lewis nu tydligt märker av. Under förra året valde nämligen en majoritet av deras kunder att hämta ut sina nätköp i någon av deras butiker istället för att få dem hemlevererade.

Britterna gillar att köpa på nätet och hämta ut i butik, så kallat click and collect. Redan i slutet av 2013 stod ”Click and Collect” för 19 procent av nätbeställningarna hos landets multikanalhandlare.

Nyligen hoppade Sainsbury´s, en av Storbritanniens största dagligvaruhandlare, på tåget men någon som nyttjat konceptet en längre tid är den exklusiva varuhuskedjan John Lewis. Och där plockas nu en majoritet av alla köp på nätet upp i någon av deras butiker.

I butik efterföljande dag

Under förra året ökade antalet click and collect-beställningar hos John Lewis med 47 procent jämfört med ett år tidigare, och totalt hämtades 54 procent av alla beställningarna som gjordes på nätet upp i butik.

Samtidigt kan man konstatera att kedjans näthandel ökade med 21,6 procent till 1,4 miljarder pund samma år.

Annons
Annons
– De investeringar som gjorts under flera år i system, logistik och IT-infrastruktur har gjort det möjligt för John Lewis att för första gången någonsin leverera fler paket via click and collect än direkt hem till kunden. Under förra året såg vi till att uppfylla fler än 6,4 miljoner order där 98,7 procent av paketen fanns i butiken följande dag, säger Charlie Mayfield, ordförande i John Lewis Partnership.

 

Källa: Internet Retailing

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Hur urplockat kan ett e-handelssortiment vara?

Annons
Annons
3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

Nytt rekord.

Kampen är över - JC i konkurs

Kampen är över - JC i konkurs

57-årigt bolag går i graven.

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Vill utmana Prisjakt och PriceRunner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Kommunens nya drag:  <nobr>E-handel</nobr> i hemtjänsten

Kommunens nya drag: E-handel i hemtjänsten

Ska onlineshoppa tillsammans.

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

"Efter ett antal år av minskad omsättning växer vi igen".

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1:

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1: "Stark online-start på året"

Butiksförsäljningen minskar.

Annons
Annons
Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta