Annons

Click and collect mer populärt än hemleverans

Click and collect mer populärt än hemleverans

2015-03-18 07:42

Allt fler brittiska konsumenter köper på nätet och hämtar i butik. Något som varuhuskedjan John Lewis nu tydligt märker av. Under förra året valde nämligen en majoritet av deras kunder att hämta ut sina nätköp i någon av deras butiker istället för att få dem hemlevererade.

Britterna gillar att köpa på nätet och hämta ut i butik, så kallat click and collect. Redan i slutet av 2013 stod ”Click and Collect” för 19 procent av nätbeställningarna hos landets multikanalhandlare.

Nyligen hoppade Sainsbury´s, en av Storbritanniens största dagligvaruhandlare, på tåget men någon som nyttjat konceptet en längre tid är den exklusiva varuhuskedjan John Lewis. Och där plockas nu en majoritet av alla köp på nätet upp i någon av deras butiker.

I butik efterföljande dag

Under förra året ökade antalet click and collect-beställningar hos John Lewis med 47 procent jämfört med ett år tidigare, och totalt hämtades 54 procent av alla beställningarna som gjordes på nätet upp i butik.

Samtidigt kan man konstatera att kedjans näthandel ökade med 21,6 procent till 1,4 miljarder pund samma år.

Annons
Annons
– De investeringar som gjorts under flera år i system, logistik och IT-infrastruktur har gjort det möjligt för John Lewis att för första gången någonsin leverera fler paket via click and collect än direkt hem till kunden. Under förra året såg vi till att uppfylla fler än 6,4 miljoner order där 98,7 procent av paketen fanns i butiken följande dag, säger Charlie Mayfield, ordförande i John Lewis Partnership.

 

Källa: Internet Retailing

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Den envisa pizzabagarens <nobr>e-handelsresa</nobr> fortsätter

Den envisa pizzabagarens e-handelsresa fortsätter

Stark inom B2B, ska nu bli ännu stabilare inom B2C.

Annons
Annons
Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Ökad näthandel påverkar transportsektorn.

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Twittrar om att företaget inte har betalat skatt.

Ny webbutik har öppnat:

Ny webbutik har öppnat: "Redan risk för att lagret tar slut"

"Utforskar alla olika möjligheter".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

"En personlig dröm går i uppfyllelse."

Myndigheten som är bäst på att <nobr>e-handla</nobr> i Sverige

Myndigheten som är bäst på att e-handla i Sverige

Nytt knep för att få myndigheter att e-handla - prisutdelning.

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

E-handeln växte med nära 30 procent.

Annons
Annons
Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Grönsaker direkt till kund en timme efter skörd.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator

E37 System AB söker:

Säljare inom e-handel


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta