Colagiganterna lanserar nya drycker bara på nätet

Pepsi går i Coca-Colas fotspår och lanserar inom kort en ny dryck som enbart ska säljas på Amazon. De båda rivalerna utesluter därmed den fysiska handeln och väljer istället en av världens största e-handlare som skyltfönster.

Nyligen berättade Coca-Cola om sina planer på att relansera en av sina gamla trotjänare inom dryckessortimentet. Surge som drycken heter slutade att tillverkas för 12 år sedan men en Facebook-grupp bestående av 128 000 medlemmar fick läsktillverkaren att tänka om.

Surge ska dock inte ut i de traditionella butikerna utan ska säljas i en begränsad upplaga och exklusivt på Amazon.com. Coca Cola är dock inte ensamma om att tänka i de här banorna. Nu meddelar även den stora rivalen Pepsi, att de gör något liknande.

Annons

Unika möjligheter

Pepsi kommer i oktober att introducera en helt ny läsk, Pepsi True, och den kommer enbart att lanseras på Amazon. Pepsi True riktar sig till hälsomedvetna konsumenter och ska inte innehålla artificiella sötningsmedel eller majssirap, inte helt olikt nyligen lanserade Coca-Cola Life.

Om Pepsi True kommer att säljas i fysisk butik vid ett senare tillfälle avslöjar man inte, inte heller om man kommer att satsa på en internationell lansering. Men att det finns planer på det är inget långskott då kunder utanför Nordamerika stod för 39 procent av Amazons försäljning under årets första sex månader.

– Vår plattform ger unika möjligheter för leverantörer, däribland nationell distribution, omedelbar feedback via kundrecensioner samt tillgång till nya och innovativa lanseringar som Prime Pantry, säger en talesperson för Amazon.

 

Källa: IR (1, 2)

Annons
Annons