Annons

Från 0 till 50 000 i månaden på 4 månader: David och Melina tillsammans med Collar of Swedens första kund

Från 0 till 50 000 i månaden på 4 månader: "The sky is the limit"

2018-12-07 15:11

Collar of Sweden räknar med att nå en halv miljon det första året.

Det var när David Åberg och Melina Jagne letade efter halsband till sin egen hund som det gick upp för dem att det saknades någonting på marknaden. Även om utbudet av halsband och koppel var enormt, så fanns det enligt duon inte mycket att handla hem om man var ute efter varierande färger och annorlunda mönster.

80 första halsbanden gick åt direkt

Efter att ha smygstartat försäljningen i ett annat bolag, togs steget med en egen e-handel fullt ut den 1 augusti i år. Då öppnade nätbutiken Collar of Sweden för beställningar. Sedan dess har flera kollektioner tagits fram och bolaget omsätter nu ungefär 50 000 kronor i månaden.

- Vi fick väldigt bra respons på våra första halsband som var speciellt framtagna till vinthundar, så våra första 80 halsband tog slut på kort tid och det började komma in förfrågningar på andra storlekar och modeller som kunde passa till andra raser, berättar David och Melina.
- Det var då vi bestämde oss för att ge idén en ärlig chans, så vi tog fram totalt fem olika modeller i cirka 15-20 färgvarianter.

Målet: 5 miljoner om fem år

Efter den inledande succén gick det snabbt att sprida varumärket till flera nya marknader. Hittills har Collar of Swedens produkter sålts i 32 länder, varav Australien, Österrike och Nederländerna är några exempel. Bolaget har också fått återförsäljare i länder som Polen och Ryssland. Sverige och Skandinavien utgör dock än så länge Collar of Swedens största marknader.

- Vårt mål är att omsätta 500 000 kronor under det första året. Omsättningen på sikt är svår att sia om men vår ambition är att i alla fall omsätta cirka fem miljoner inom fem år.

Hur ser ni på er potentiella marknad?

Annons
Annons
- Marknaden är enorm. Bara i Sverige finns det just nu 917 440 registrerade hundar och vårt mål är ju att sälja över hela världen. Vi har redan i dag många kunder från USA, Australien, England, Japan, UAE och Korea så "the sky is the limit".

Mittemellan billigt och dyrt

Enligt David Åberg och Melina Jagne har Collar of Sweden en fördel jämfört med andra företag som också vill sälja produkter till den stora skara hundägare som finns tillgänglig.

- Klart att det finns konkurrens inom vårt område men vi tycker att vi ligger i en så bra prisnivå att vi hamnar lite mittemellan. Antingen är det väldigt dyra halsband i tråkiga färger eller med en massa Swarowski-stenar på, eller så är det riktigt billiga halsband av dålig kvalité som alla större kedjor säljer som volymvaror.

Hur ser er plan ut för den närmsta framtiden?

- Planen är att fortsätta utveckla de produkter vi har i dag, hitta nya mönster och färger för vårens kollektion, samt att kolla på lite nya produkter som passar vår inriktning och att eventuellt ta in dem i sortimentet. Utöver halsbanden har vi i dag matchande koppel och namnbrickor.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Klarnas VD efter mötet med ministrarna:

Klarnas VD efter mötet med ministrarna: "Behövs utbildning"

Pratade om ID-kapningar och överskuldsättning.

Annons
Annons
Han tar över blomsterkoncernen

Han tar över blomsterkoncernen

Ny chef för det nordiska storföretaget.

App för e-magasin tror på digital framtid

App för e-magasin tror på digital framtid

Tar in 157 miljoner.

Ett år senare: Teknikmagasinet i ny rekonstruktion

Ett år senare: Teknikmagasinet i ny rekonstruktion

Vill se lägre hyreskostnader.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

MQ:s resultat störtdyker:

MQ:s resultat störtdyker: "Har varit en svag försäljning"

Somrigt gick inte hem.

City Gross flyttar plocket till butikerna - 33 personer får gå

City Gross flyttar plocket till butikerna - 33 personer får gå

Lägger om sin e-handelslogistik.

Han tror på ett liv efter konkursen - JC ska återuppstå

Han tror på ett liv efter konkursen - JC ska återuppstå

"Jag har kompetensen som krävs för att lyckas".

Annons
Annons
Tvära kast i Svensk Handels mätning:

Tvära kast i Svensk Handels mätning: "Statistisk variation"

Nya Handelsbarometern för juni är här.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta