Annons

Från 0 till 50 000 i månaden på 4 månader: David och Melina tillsammans med Collar of Swedens första kund

Från 0 till 50 000 i månaden på 4 månader: "The sky is the limit"

2018-12-07 15:11

Collar of Sweden räknar med att nå en halv miljon det första året.

Det var när David Åberg och Melina Jagne letade efter halsband till sin egen hund som det gick upp för dem att det saknades någonting på marknaden. Även om utbudet av halsband och koppel var enormt, så fanns det enligt duon inte mycket att handla hem om man var ute efter varierande färger och annorlunda mönster.

80 första halsbanden gick åt direkt

Efter att ha smygstartat försäljningen i ett annat bolag, togs steget med en egen e-handel fullt ut den 1 augusti i år. Då öppnade nätbutiken Collar of Sweden för beställningar. Sedan dess har flera kollektioner tagits fram och bolaget omsätter nu ungefär 50 000 kronor i månaden.

- Vi fick väldigt bra respons på våra första halsband som var speciellt framtagna till vinthundar, så våra första 80 halsband tog slut på kort tid och det började komma in förfrågningar på andra storlekar och modeller som kunde passa till andra raser, berättar David och Melina.
- Det var då vi bestämde oss för att ge idén en ärlig chans, så vi tog fram totalt fem olika modeller i cirka 15-20 färgvarianter.

Målet: 5 miljoner om fem år

Efter den inledande succén gick det snabbt att sprida varumärket till flera nya marknader. Hittills har Collar of Swedens produkter sålts i 32 länder, varav Australien, Österrike och Nederländerna är några exempel. Bolaget har också fått återförsäljare i länder som Polen och Ryssland. Sverige och Skandinavien utgör dock än så länge Collar of Swedens största marknader.

- Vårt mål är att omsätta 500 000 kronor under det första året. Omsättningen på sikt är svår att sia om men vår ambition är att i alla fall omsätta cirka fem miljoner inom fem år.

Hur ser ni på er potentiella marknad?

Annons
Annons
- Marknaden är enorm. Bara i Sverige finns det just nu 917 440 registrerade hundar och vårt mål är ju att sälja över hela världen. Vi har redan i dag många kunder från USA, Australien, England, Japan, UAE och Korea så "the sky is the limit".

Mittemellan billigt och dyrt

Enligt David Åberg och Melina Jagne har Collar of Sweden en fördel jämfört med andra företag som också vill sälja produkter till den stora skara hundägare som finns tillgänglig.

- Klart att det finns konkurrens inom vårt område men vi tycker att vi ligger i en så bra prisnivå att vi hamnar lite mittemellan. Antingen är det väldigt dyra halsband i tråkiga färger eller med en massa Swarowski-stenar på, eller så är det riktigt billiga halsband av dålig kvalité som alla större kedjor säljer som volymvaror.

Hur ser er plan ut för den närmsta framtiden?

- Planen är att fortsätta utveckla de produkter vi har i dag, hitta nya mönster och färger för vårens kollektion, samt att kolla på lite nya produkter som passar vår inriktning och att eventuellt ta in dem i sortimentet. Utöver halsbanden har vi i dag matchande koppel och namnbrickor.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

Kostnadsfritt för premiumkunder.

Annons
Annons
E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

Starkast tillväxt på nätet.

Välkommen till den nya hypersnabba webben

Helgläsning: Välkommen till den nya hypersnabba webben

Warp speed, Mr. Sulu.

Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Rivstartar med UK under Q1.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Tru Kids vd kommer från Toys R Us ledning.

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

Rekryterar Icas direktör till koncernchef.

Deppigt i <nobr>e-handeln</nobr> när februari slog till

Deppigt i e-handeln när februari slog till

Framtidstron sjunker.

Annons
Annons
Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Motståndet blev för starkt.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant

Efva Attling söker:

Social Media Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta