Annons

Comeback för Zoovillage: 100 miljoner och nära dubblad vinst Zoovillage är tillbaka - med besked

Comeback för Zoovillage: 100 miljoner och nära dubblad vinst

2018-09-19 16:00

"Arbetet har varit lyckosamt".

Om man bortser från en satsning på “samma dag”-leveranser och ett utbyte av företagets plattform, har det varit ganska tyst från e-handelsföretaget Zoovillage de senaste åren. Men nu gör modehandlaren en storstilad comeback.

LÄS ÄVEN: Zoovillage byter ut sin egenutvecklade plattform

Mer exklusivt sortiment

Under sitt senaste verksamhetsår kom Zoovillage upp i drygt 103 miljoner kronor, vilket är en ökning med 28 procent från året innan. Samtidigt ökade företagets resultat från 4,5 till 7,9 miljoner kronor. Både i omsättningen och på resultatsidan levererar Zoovillage, så vitt vi kan se, några av sina bästa siffror sedan starten.

- Snittordervärdet och antal köp per besökare fortsätter att öka, vilket är ett kvitto på att bolaget fortsätter att utvecklas i rätt riktning, skriver Zoovillage i sin årsredovisning.
- Konkurrensen och prispressen har varit fortsatt tuff, men bolaget gick ändå in i året med fokus att öka upp marginalerna och öka upp omsättningen. Arbetet har varit lyckosamt.

Under det aktuella verksamhetsåret, det vill säga 2017, har Zoovillage både genomfört en flytt till nya kontors- och lagerlokaler, och genomfört förändringar i sortimentet. Nu är tanken att bolaget i första hand ska sälja varumärken "med smalare distribution", alternativt produkter som ligger i ett högre prissegment.

Annons
Annons

"Marginalerna ökade markant"

Arbetet med att ställa om i utbudet ska ha pågått i flera år, men verkar alltså - av bolagets utveckling att döma - nu ha gett resultat.

- Detta arbete gav effekt framför allt under andra halvåret 2017 då omsättningen och marginalerna ökade markant.

Under det här året är Zoovillage inställt på att jobba vidare med utvecklingen av företagets sortiment, samtidigt som det finns planer på bättre kundservice, snabbare leverans och försäljning utanför Skandinavien.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Sportamore live på första marknaden utanför Norden

I dag: Sportamore live på första marknaden utanför Norden

Lansering en månad tidigare än beräknat.

Annons
Annons
Upplevelsehandel - ett måste också för <nobr>e-handeln</nobr>

Spaning: Upplevelsehandel - ett måste också för e-handeln

"Vem som helst kan sänka priset, men om man ska vara trovärdig över tid behövs handelsmannaskap på riktigt".

E-handlarna om jultillägget: “Osympatiskt” och

E-handlarna om jultillägget: “Osympatiskt” och "helt sjukt"

77 företag tycker till om PostNords kapacitetstillägg.

Bianca Ingrosso:

Bianca Ingrosso: "Vi har sålt över 100 000 produkter"

"Hade generalångest när vi köpte in dem".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handelsvågen tvingar Systembolaget till hemkörning

E-handelsvågen tvingar Systembolaget till hemkörning

E-handeln står för 2,6 procent.

E-handlare påstod sig ha

E-handlare påstod sig ha "flera miljoner" besökare - fälls av RO

Beslutet: Går inte att bevisa.

Snabbväxande trosföretag lägger ut logistiken på TPL

Snabbväxande trosföretag lägger ut logistiken på TPL

Hinner inte längre hantera logistiken själv.

Annons
Annons
Grundades 1965 - nu lanseras <nobr>e-handeln</nobr>

Just nu: Grundades 1965 - nu lanseras e-handeln

Ny e-handlare tar upp kampen om jättemarknaden.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta