Annons

CoolStuff har vänt skutan och blickar framåt

CoolStuff har vänt skutan och blickar framåt

2014-09-26 14:09

Prylbutiken Coolstuff har sedan starten haft en stadig tillväxt med svarta siffror på sista raden. Förra året var dock ett undantag då man för första gången visade upp ett minusresultat. Nu har man återigen vänt skutan, och förutom en stundande julhandel, laddar man nu för att växa internationellt.

Det händer allt som oftast något hos den välkända prylbutiken Coolstuff. Bolaget som omsätter över 100 miljoner kronor har växt fort och investerade för en tid sedan i nya större lokaler, något som var välbehövligt för att kunna växa ytterligare.

Under 2013 tog man även för första gången in extern kapital när bolaget Investment AB Spiltan gick in som 30-procentig ägare. Men det har inte bara varit guld och gröna skogar. Under Nordic eCommerce Summit 2014 berättade medgrundaren Kajsa Knapp att den snabba tillväxten gjorde att man själva inte riktigt hängde med.

Bland annat hade man inte full koll på siffrorna och anställde en ekonomichef lite för sent. Något som ledde till ett minusresultat 2013, efter att ha kunnat visa upp positiva siffror ända sedan starten. Detta har man dock fått rätsida på igen.

– Ja, nu har vi vänt förra årets fula minusresultat till ett finare plusresultat. Vi har vänt resultatet med mer än 8 miljoner kronor på ett år, säger Kajsa Knapp, medgrundare av Coolstuff.

Världen väntar

Nu laddar prylbutiken inför årets julhandel, och för att klara av vad som komma skall, har man precis anställt en ny inköpare och ytterligare två, tre tjänster ska tillsättas. Man håller också på att finslipa lagret inför julen.

Kajsa Knapp– Lagret funkar bra. Men vi har massor med överkapacitet så vi har att växa i. Just nu håller vi på att köpa in lite mer pallställ och hyllställage och planera schemat med all inhyrd personal som behövs varje jul.

Utöver det håller man på att planera en eller flera pop-up butiker till julhandeln, men man tittar så klart längre in i framtiden än så.

– Vi kommer lansera vår com-sajt inom snar framtid och leverera våra coola prylar till hela världen. Fortsätta förbättra vårt sortiment, till exempel öka upp vår produktion av egna varumärken, säger Kajsa Knapp.

 

Huvudbild: Patrik Weiland,
på lagret med 10 000 klädvikare

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Beskedet: Alla e-handlare måste sälja till hela EU

Beskedet: Alla e-handlare måste sälja till hela EU

EU-länderna överens om att förbjuda GEO-blocking.

2
Annons
Annons

Stadium låter kunderna beställa direkt från lagret i butik

Snabbare nätverk ska underlätta beställningar direkt i butik.

Black Week-kampanjerna levererar - orderökning på 37%

Black Week-kampanjerna levererar - orderökning på 37%

Kraftig orderökning under måndag och tisdag.

Säger nej till köphysteri - satsar på

Säger nej till köphysteri - satsar på "Everlasting Friday"

"Underskatta aldrig en underdog".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Hickap tänkte om - gör sortimentet ekologiskt

Hickap tänkte om - gör sortimentet ekologiskt

Youtubes succésyskon tar nästa e-handelssteg.

Boozt nära 1,4 miljarder under årets första nio månader

Boozt nära 1,4 miljarder under årets första nio månader

Sålde för över 440 miljoner under det senaste kvartalet.

Annons
Annons
Varannan svensk planerar att handla på Black Friday

Varannan svensk planerar att handla på Black Friday

Och det är e-handeln som lockar.

Sveriges största <nobr>e-handelsdag</nobr> fanns knappt för tre år sedan

Sveriges största e-handelsdag fanns knappt för tre år sedan

Förbered dig på försäljningskaos.

Brittisk outdoorjätte fälls för svensk <nobr>e-handelsreklam</nobr>

Brittisk outdoorjätte fälls för svensk e-handelsreklam

Lyckades inte styrka att prissänkningen ägt rum.

E-handlare i positiv chock över Årets Julklapp

E-handlare i positiv chock över Årets Julklapp

"Hade du frågat mig i går hade jag inte ens tänkt tanken".

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
b

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

E-post:

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan.