CoolStuff har vänt skutan och blickar framåt

Prylbutiken Coolstuff har sedan starten haft en stadig tillväxt med svarta siffror på sista raden. Förra året var dock ett undantag då man för första gången visade upp ett minusresultat. Nu har man återigen vänt skutan, och förutom en stundande julhandel, laddar man nu för att växa internationellt.

Det händer allt som oftast något hos den välkända prylbutiken Coolstuff. Bolaget som omsätter över 100 miljoner kronor har växt fort och investerade för en tid sedan i nya större lokaler, något som var välbehövligt för att kunna växa ytterligare.

Under 2013 tog man även för första gången in extern kapital när bolaget Investment AB Spiltan gick in som 30-procentig ägare. Men det har inte bara varit guld och gröna skogar. Under Nordic eCommerce Summit 2014 berättade medgrundaren Kajsa Knapp att den snabba tillväxten gjorde att man själva inte riktigt hängde med.

Annons

Bland annat hade man inte full koll på siffrorna och anställde en ekonomichef lite för sent. Något som ledde till ett minusresultat 2013, efter att ha kunnat visa upp positiva siffror ända sedan starten. Detta har man dock fått rätsida på igen.

– Ja, nu har vi vänt förra årets fula minusresultat till ett finare plusresultat. Vi har vänt resultatet med mer än 8 miljoner kronor på ett år, säger Kajsa Knapp, medgrundare av Coolstuff.

Världen väntar

Nu laddar prylbutiken inför årets julhandel, och för att klara av vad som komma skall, har man precis anställt en ny inköpare och ytterligare två, tre tjänster ska tillsättas. Man håller också på att finslipa lagret inför julen.

Kajsa Knapp– Lagret funkar bra. Men vi har massor med överkapacitet så vi har att växa i. Just nu håller vi på att köpa in lite mer pallställ och hyllställage och planera schemat med all inhyrd personal som behövs varje jul.

Utöver det håller man på att planera en eller flera pop-up butiker till julhandeln, men man tittar så klart längre in i framtiden än så.

– Vi kommer lansera vår com-sajt inom snar framtid och leverera våra coola prylar till hela världen. Fortsätta förbättra vårt sortiment, till exempel öka upp vår produktion av egna varumärken, säger Kajsa Knapp.

 

Annons

Huvudbild: Patrik Weiland,
på lagret med 10 000 klädvikare

Annons