CoolStuff når 100 miljoner och siktar på Europa

Den välkända prylbutiken Coolstuff slängde nyligen ut sin gamla clipart-logotyp och lanserade en helt ny grafisk profil. Efter tre års förhandlingar har de även lyckats få tag på domänen CoolStuff.com. Deras senaste bokslut, som släpptes i dagarna, visar att de nu omsätter över 100 miljoner kronor.

Det är ett förlängt räkenskapsår vi ser i årsredovisningen men bolaget växer uppenbarligen ordentligt, förra bokslutet var på 56 miljoner (2010). Vi tänkte ta tillfället i akt och ställa några frågor till Kajsa Knapp på CoolStuff för att höra hur det går i tomteverkstaden. En verkstad som nyligen flyttades till nya lokaler.

Annons
Annons

Ni har förskjutit ert räkenskapsår, ville ni nå 100 miljoner eller vad är tanken?

Ja vi har brutit vårt räkenskapsår och har numera 1/6-31/5 istället. Men anledningen är verkligen inte att nå en viss omsättning utan för att vi får väldigt missvisande nyckeltal sista december med ett kalenderår som räkenskapsår. Vi har då till exempel stora fordringar eftersom vi säljer mycket på faktura samt att vårt lager är i gungning och inte så stabilt efter en hysterisk julhandel. Det är helt enkelt för att våra siffror ska bli lättare för utomstående att analysera som vi vill bryta sista maj istället för sista december.

Att detta bokslutet är 17 månader i stället för 12 månader gör att vi visar ett lägre resultat eftersom dessa 17 månader bara innehåller en julhandel men många månader då vi inte visar så bra resultat. Det medför även att vi i år inte får fortsätta vara ett Gasellföretag enligt Dagens Industri eftersom vårt bokslut blev inte klart i tid på grund av förlängningen. Så just nu när brytningen sker tycker vi snarare att det har varit lite dumt, men i framtiden kommer det som sagt vara enklare att analysera våra siffror med det nya räkenskapsåret och det är vi glada för.

Hur känns det att omsätta 100 miljoner?

Det är såklart väldigt roligt! Men ärligt talat var det lika precis lika roligt att omsätta 1,2 miljoner som vi gjorde för 8 år sedan. Det är inte omsättningen i sig som är rolig. Verksamheten ser väldigt annorlunda ut nu jämfört med när vi startade och varje fas i tillväxten har både sina fördelar och nackdelar.

Vi beräknar att omsätta ca 110 miljoner nästa bokslut (1/6 2012 - 31/5 2013).

Kontoret:

Annons
Annons


CoolStuffs nya fräscha kontorslandskap, inrett av byrån Rumrum.
Foto: Stefan Lindher (Klicka för större bilder)

Vi ser att vissa länder går bättre än andra, hur tycker ni att den internationella satsningen går?

I dag är lite drygt hälften av omsättningen export till Danmark, Norge, Finland och Tyskland. Tyskland har varit, och är fortfarande, väldigt svår marknad för oss. Men det går framåt och det går bättre och bättre för oss där i alla fall. Norge är helt klart den mest tacksamma marknaden. Finland har bara varit igång sedan mars i år men den går i rätt riktning. Vi har tillväxt i alla länder.

Kommer ni lansera globalt med CoolStuff.com eller vad är nästa steg för butiken?

Com-domänen var ett måste för oss eftersom vi vill fortsätta expandera utomlands. Vi är väldigt glada över köpet och att affären är i hamn. Det är inte spikat i vilken turordning vi kommer gå in i resten av Europa men vi har en ungefärlig plan.

Ni flyttade nyligen till nya lokaler, hur gick flytten och är ni nöjda med det nya lagret?

Ja vi flyttade till nya lokaler för några veckor sedan. Det var verkligen behövligt. Vi har letat efter den perfekta lokalen i ungefär ett och ett halvt år. Och började nästan tröttna när vi äntligen hittade denna. Det är ett lager på 4 200 kvm med 9 meter i takhöjd och 5 lastkajer. Ovanpå lagret ligger 800 kvm kontor. Kontoret var från början bara ett gammalt lager med betonggolv som vi nu byggt om till kontor. Lokalen ligger precis vid tågstationen i Malmö vilket är bra för oss eftersom vi har personal som bor utanför Malmö, bland annat i Köpenhamn.

Lokalerna är egentligen lite för stora för oss idag men vi behöver något att kunna växa i. Vi är mycket nöjda och lagret innebär stora logistikförbättringar för oss. Bättre flöden och eftersom vi har så stora ytor nu så slipper vi jobba 3-skift i jul och kan istället ha all personal på ett dagsskift. Vilket blir en besparing för oss i lönekostnader och effektivitet.

Lagret:


Det nya hjärtat i CoolStuffs e-handelsverksamhet.
Foto: CoolStuff (Klicka för större bilder)

Som vanligt vill vi höra om kaoset på lagret inför julen, hur är stämningen just nu?

Stämningen nu är grym! Det är spänning i luften och väldigt mycket folk på lagret. Det roligaste jag vet just nu är att gå ner på lagret och titta, prata med folk, samtidigt som jag försöker att inte vara i vägen.


Vi tackar Kajsa Knapp för svaren och att CoolStuff ville dela med sig av lite lagerporr, vilket ofta uppskattas av e-handlare.

Julhandeln är alltid en prövning för butiker som säljer rena julklappar men i år verkar CoolStuff alltså vara lite bättre rustade än tidigare, då det ofta varit kaos på lagret.

Detta är dock inte konstigt om man tittar på hur försäljningen ser ut över året. Det är en enorm ökning under julveckorna och en prövning som de flesta e-handlare förmodligen hade varit utan.

Det ska bli spännande att följa CoolStuffs planer med sin nya domän, men först ska de alltså ta sig igenom även denna julrusch. Vi önskar dem lycka till och hoppas att allt flyter på under julhandeln, både för CoolStuff och alla andra e-handlare.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!