Reportage: CoolStuff på väg mot 160 miljoner i omsättning

Med specialtryckta kartonger och 100 personer på lagret siktar CoolStuff på att nå nya nivåer under årets julhandel.

E-handlaren CoolStuff är på väg att lämna ett framgångsrikt år bakom sig. Vid räkenskapsåret som slutade i maj var omsättningen uppe i knappt 129 miljoner, och med en stark Halloweenförsäljning, rekordnivåer på Black Friday och en omfattande julhandel säger sig företaget nu vara på väg mot 160 miljoner för detta räkenskapsår.

CoolStuffs lager är optimerat med slingor så man inte behöver gå till en plats två gånger

Annons

- Jag tror att man handlar hos oss för att vi har ett bra utbud och för att vi försöker förnya oss. Sen tror jag också att det beror på att vi är snälla. Vi försöker verkligen att hjälpa våra kunder. Det försöker kanske alla, men vi försöker verkligen. Vi har väldigt schyssta policies. Sen är det ju roliga produkter. Vem vill inte ha coola strumpor till julen? säger Patrik Weiland, kundtjänstansvarig på CoolStuff.

Inför årets jul har CoolStuff tagit fram egna boxar

"Tror inte att någon produkt står stilla"

November och december brukar stå för ungefär hälften av årets omsättning på CoolStuff, och när Ehandel.se besöker företagets lokaler i Malmö är det full fart på lagret, som för närvarande skickar ut över 5 000 order om dagen, med toppar på över 10 000 order på en dag. Av de ungefär 100 000 artiklar som finns på företagets sajt är just strumpor en av de produkter som säljer allra bäst just nu.

- Vi har ett lite annat köpbeteende nu under julen än vad vi har resten av året. Det går jättemycket julklappar och då köper man grejer som man tror passar. Det låter inte så coolstuff-aktigt att säga det men vi säljer mycket strumpor. Men det är strumpor som är coola, så klart, förklarar Patrik Weiland.


Video: En produkt av CoolStuffs egna varumärke KitchPro packas ner

Andra storsäljare är filtar med ärmar och armband som hemmasnickaren kan fästa spik och skruvar i.

Finns det något som inte går så bra nu?

- Ja, det är kanske det som är kvar från Halloween. Vi säljer en del tomtedräkter ur Halloweensortimentet, men jag vet inte. Det är väl inte så coolt att vara Jack the Ripper som tomte, säger Patrik Weiland med ett skratt.

Annons

Just nu arbetar 100 personer i två skift för att hålla igång CoolStuffs lager

- Annars säljer allting. Vissa grejer kanske inte så bra som man hade önskat men allt säljer ändå otroligt bra. Jag tror inte att någon produkt står stilla.

Bulkstationer ska effektivisera packningen

Under december har lagerpersonalen på CoolStuff utökats från 7 till 100, som arbetar i två skift för att hålla produktionen igång mellan 06 och 24. Inklusive kontorspersonalen arbetar just nu 130 personer på företaget.

- Det är grymt stressigt men fullständig kontroll. Vi har koll på läget, det flyter på bra men det är mycket att göra.

Särskilda bulkstationer ska snabba upp packningen av beställningar med endast en sorts vara

Utöver att posten hämtar paket tre gånger om dagen har CoolStuff i år ett avtal med posten om att få paket upphämtade även på söndagar. Företaget har infört särskilda bulkstationer som hanterar beställningar av flera exemplar av en och samma produkt. Patrilk Weiland uppskattar att mellan 25 och 30 procent av alla beställningar bara innehåller en produkt, även om de ofta är flera till antalet.

För en extra summa kan kunderna få sina beställningar inslagna

- Det går snabbare att packa eftersom bara en vara packas i det paketet. Det ökar effektiviteten helt enkelt och vi kan packa fler ordrar snabbare. Det är en ny grej för denna säsongen.

Över 5 000 order kommer in till CoolStuff varje dag under julhandeln

Dessutom har kundtjänsten stärkts upp för att företagets kunder ska få svar på frågor snabbt även under den hektiska säsong som råder. CoolStuff har i dag verksamhet i Sverige, Danmark, Norge, Finland och Tyskland, och kundtjänsten har just nu minst två personer på varje språk. I snitt tar det enligt Patrik Weiland två timmar till kunden får svar via mail, men 36 procent får svar redan inom en timme.

- Man kollar igenom allt. Vi har till exempel ökat så att vi kan ha 20 kunder i telefon istället för tio som vi hade förra året. Man har ju en checklista från förra året och den kollar man av.

Postens burar räcker inte till för alla paket som ska lämna CoolStuffs lager i Malmö - då får det duga med stora kartonger 

Satsar på branding med egna kartonger 

Inför årets julhandel har CoolStuff tagit in specialtryckta vita och oranga kartonger att skicka ut de beställda varorna i. De kostar företaget ungefär 20 öre extra per kartong jämfört med vad vanliga bruna kartonger kostar, men det är det enligt Patrik Weiland värt.

- Vi tycker att de är snygga. Vi har inte tänkt igenom det så extremt mycket men det är klart vi brandar oss ute hos ombuden och på väg till ombuden. Kunden får en mycket bättre upplevelse av att öppna ett snyggt paket än att öppna en brun låda med tejp på. Så hela upplevelsen blir bättre för kunden och det tror vi att vi vinner på i längden.


Det blir en hel del tomma kartonger som lämnar lagret varje dag

Kommer ni att ha kvar de nya kartongerna även efter julhandeln?

- Vi har blivit varnade för att svinn och stölder kan öka om man har brandade paket, men märker vi inte av något sådant så kommer vi att fortsätta med dem, avslutar Patrik Weiland.

CoolStuff satsade på leverans i kista under Halloween. Priset var dock lite mastigt och nu pryder kistan deras kontor.  

Annons