Annons

Coolstuff ökade med nära en femtedel - passerar 185 miljoner Kajsa Knapp

Coolstuff ökade med nära en femtedel - passerar 185 miljoner

2017-08-09 11:50

Ökar omsättningen för fjärde året i rad - men missar målet och visar samtidigt upp ett försämrat resultat.

E-handlaren Coolstuff har under de senaste åren gått från klarhet till klarhet - och i takt med att företaget expanderade till nya länder, har omsättningen också ökat med miljon efter miljon. Nu står det klart att det senaste räkenskapsåret, som för Coolstuffs del tog slut den 31:a maj i år, inte var något undantag.

Lansering av ny sajt drog ut på tiden

Vi kan nämligen avslöja att företagets omsättning för helåret landade på 185,3 miljoner, vilket är en ökning på drygt 18 procent jämfört med förra årets 156,8 miljoner. Tillväxten är något sämre än den mellan åren 14/15 och 15/16, då företaget ökade sin omsättning med drygt 21 procent.

- Jag tycker att det är en ganska bra ökning med 18 procent, trots att vår .com-sajt har dragit ut på tiden. Förseningen gjorde att vi inte riktigt når önskad omsättningsökning på 24 procent. Men denna veckan börjar vi vår satsning med ny Country Manager på plats och vi trycker gasen i botten på .com-sajten. Kul! skriver delägaren Kajsa Knapp i ett mail till Ehandel.se.

Coolstuff har enligt sin årsredovisning gått från att sälja till Sverige, Norge, Finland, Danmark och Tyskland till att numera ha “hela världen” som sitt potentiella kundunderlag. Samtidigt har medelantalet anställda gått från 32 till 40 under de senaste tolv månaderna.

Annons
Annons

Tullkostnader påverkar

Vad gäller Coolstuffs resultat för året har det försämrats jämfört med året innan. Då nådde bolaget ett resultat (efter finansiella poster) på drygt 4,5 miljoner. Det kan jämföras med årets knappt 3 miljoner. Enligt Coolstuff beror den lägre siffran bland annat på tullrelaterade kostnader som ska ha uppstått under de senaste tre åren.

- Bolaget har i samband med en tullgranskning under räkenskapsåret uppmärksammats på att tillämpade importtullsatser till viss del behöver omprövas. Mot bakgrund av detta har en reservering avseende tidigare räkenskapsår gjorts med 2,3 Mkr, vilken belastar årets resultat, skriver företaget i sin årsredovisning.

"Höga kostnader för lager och logistik"

Men det finns fler anledningar till det svagare resultatet.

- Vi når inte önskat resultat under året på grund av att vi haft för höga kostnader bland annat förenat med lager och logistik. Som har med vår snabba tillväxt att göra. Det ändrar vi nu om och kommer kunna spara in en hel del där framöver, kommenterar Kajsa Knapp.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
E-handlaren Pierce slog förra årets omsättning under Q3

E-handlaren Pierce slog förra årets omsättning under Q3

Satsar på video- och podcaststudio.

Annons
Annons
Efter förlusten - Zalando börjar ta betalt för frakten

Efter förlusten - Zalando börjar ta betalt för frakten

Vill motverka beställningar av endast en vara.

Michael Wictor lämnar Ehandel.se - han blir ny VD

Michael Wictor lämnar Ehandel.se - han blir ny VD

"Det är dags för mig att lämna över".

1
Två nya handelsproffs till Nellys styrelse

Två nya handelsproffs till Nellys styrelse

"Besitter lång erfarenhet av mode och digital marknadsföring".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nya Polarn O. Pyret:

Nya Polarn O. Pyret: "En av Nordens snabbaste sajter"

"En app-liknande upplevelse".

2
Modejätten lanserar digital personal shopper i Sverige

Modejätten lanserar digital personal shopper i Sverige

"Ett stort utbud gör det svårare för kunden att hitta det de söker".

Jollyrooms nya lagermaskin halverar packtiden

Jollyrooms nya lagermaskin halverar packtiden

Kartongknivar inte hållbart under Black Week.

1
Annons
Annons
Såldes av Qliro Group - förvärvar nu konkurrent

Såldes av Qliro Group - förvärvar nu konkurrent

HSNG kompletterar utbudet.

"På Black Friday skulle vi gråta över ett sådant resultat"

E-handlarna talar ut om helgens köpfest.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Länna Möbler AB söker:

Content Manager

Vi söker en Inköps- och Marknadsassistent söker:

Inköps- och Marknadsassistent

BSA KÖK & BAD AB söker:

E-commerce Manager

Viron Media AB söker:

Webbredaktör/Marknadskoordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta