Annons

Coop öppnar en darkstore endast för nätkunder Sonat Burman-Olsson, VD och koncernchef för Coop Sverige

Coop öppnar en darkstore endast för nätkunder

2016-06-21 10:50

Med ett nytt e-handelsnav i Stockholm kommer Coop att tredubbla sin kapacitet för näthandel och kunna möta den snabbt ökande efterfrågan.

Coop fortsätter att bygga ut sin satsning på nätmaten. Efter att man under förra året byggt om sin sajt lanserade man i våras en smartare matkasse där recept kan kombineras och ändras för en mer individuell beställning.

Nu meddelar livsmedelsjätten att e-handelns snabba tillväxt kräver nya investeringar i logistik i form av ett näthandelsnav i den strategiskt viktiga handelsplatsen i Kungens Kurva söder om Stockholm.

– Mot bakgrund av Coops starka tillväxt inom näthandel de senaste åren så är det glädjande att kunna presentera denna nyhet vilket ger en kraftigt förstärkt kapacitet och goda möjligheter att effektivisera detta viktiga område, säger Sonat Burman-Olsson, VD och koncernchef för Coop Sverige.

Öppnar under första halvan av 2017

Coops nya näthandelsnav, något man kallar för darkstore, kommer att starta sin verksamhet under första halvåret 2017 och den nya fastigheten blir en av Coops enskilt största verksamheter och kommer att inrymma samma sortiment som kedjans stormarknader.

Annons
Annons

En darkstore är dock inte öppen att besöka för konsumenter fysiskt utan levererar enbart mat till Coops näthandelskunder. Sedan tidigare har Coops en liknande byggnad i Högdalen utanför Stockholm.

– Coop når idag mer än 50 procent av Sveriges hushåll med vårt lösplock och i stort sett hela befolkningen med våra matkassar. Med den nya anläggningen i Kungens Kurva mer än tredubblar Coop sin leveranskapacitet och rustar därmed för stark tillväxt, säger Sonat Burman-Olsson.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Hundratals e-handlare utbytte idéer och erfarenheter.

Annons
Annons
E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

Rapporterar flera japanska medier.

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

Kommer hantera 250 000 paket om dagen.

"Sverige har bland EU:s högsta kostnader för paketleveranser"

En barriär för svensk e-handelsexport.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Växte med 49 procent.

20 procent på

20 procent på "allt" gällde inte allt - nu fälls e-handlaren

68 varumärken ingick inte.

E-handelsstjärnan Pouya Boland till årets NXT Nordic

Klart: E-handelsstjärnan Pouya Boland till årets NXT Nordic

Chiquelles vd till Nordens största e-handelskonferens.

Annons
Annons
Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Släpper lös varumärkena redan denna vecka.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta