Coops nya online-satsning

"Trafiken sker utanför våra digitala kanaler".

Matvarukedjan Coop fortsätter att satsa digitalt. I ett nytt samarbete med techbolaget PinMeTo ska de stärka sin närvaro lokalt genom digitala kanaler. 

- Under många år har Coops digitala kanaler varit den centrala knutpunkten för den digitala upplevelsen men i dag sker en stor del av trafiken utanför våra digitala kanaler, säger Henrik Staaf, chef för digital kommunikation på Coop.

Annons

Investerar i sin e-handel 

Det har skett mycket kring Coops e-handel under det senaste året. Sedan förra hösten har de arbetet med att utvecklat sitt e-handelskoncept med bland annat upphämtning direkt i butik och drive-thru. 

LÄS ÄVEN: Paketskåp och drive-thru när Coop lanserar utlämning i butik

För några dagar sedan lanserade de sitt e-handelskåp “Hämta” i ett antal svenska städer. 

LÄS ÄVEN: Coops e-handelsskåp: Nu kan man hämta e-mat i "Hämta"

Sociala kanaler spelar in

Enligt Henrik Staaf visar butikens kunder intresse allt mer via sociala medier såsom Google Maps, Facebook och Messenger. Han menar att PinMeTo:s digitala kartläggning kommer att hjälpa matvarukedjan att få in fler kunder till de fysiska butikerna.

- Det är en fundamental förutsättning för en butikskedja som Coop att finnas där kunden söker efter deras butiker och produkter online. Webbplatsen fyller en viktig funktion men kundens köpnära sökbeteende har flyttats till externa nätverk och plattformar som Google och Facebook, säger Björn Östman, Sverigechef på PinMeTo.

Malmöbolaget PinMeTo grundades 2013. De har tidigare haft kunder som klädmärkena H&M och Lindex, XL-bygg, restaurangen O'Learys, Tele2 och butiksvarukedjan Clas Ohlson.

Annons
Annons