Costcos näthandel växer 20 gånger snabbare än butikerna

Den amerikanska lågprisjättens globala e-handel ökade med 20 procent under räkenskapsåret 2015. En siffra som ligger i linje med föregående år.

Costco rankas som den näst största återförsäljaren i USA och den sjunde största i världen, och precis som många andra satsar de allt mer på nätet. Förra året tog man bland annat steget in i Kina med hjälp av Alibaba och Tmall, och satsningarna verkar gå hem.

Under räkenskapsåret 2015 växte företagets globala e-handel med 20 procent till 4,5 miljarder dollar enligt Internet Retailers uträkningar. Försäljningen i Costcos 686 varuhus världen över såg en mer blygsam ökning på 1 procent under perioden.

Annons

Gör inga galna satsningar

Totalt landade lågprisjättens försäljning på 113,7 miljarder dollar under året, en ökning med 3,1 procent jämfört med 2014 års 110,2 miljarder. Något som innebär att företagets e-handel står för drygt 4 procent av den totala försäljningen. Upp från 3,4 procent föregående år.

– Vi är nöjda med det faktum att nätförsäljningen under de senaste två, tre åren legat stadigt runt en tillväxt på cirka 20 procent. Vi går metodiskt tillväga och kommer inte att göra några galna satsningar, säger Costcos ekonomichef, Richard Galanti.

Annons