Crowdsourcade leveranser lockar riskkapital

Nystartade Deliv är distributören som vill hjälpa e-handlare och fysiska butiker med raketsnabba leveranser med farmor i förarsätet. Nu har man lockat till sig riskkapital för att ytterligare bygga ut sitt nät av återförsäljare.

Deliv är en relativt nystartad tjänst som vill hjälpa e-handlare och fysiska butiker med snabba leveranser. Genom att integrera sin teknik i återförsäljares nätbutiker får deras kunder möjligheten att få sina varor hemleverade samma dag.

Deliv affärsmodell bygger på att man ”crowdsourcar” ut uppdragen till människor som sköter leveranserna med sina egna bilar. På så vis slipper man själv bygga upp en stor flotta av fordon och chaufförer för att ta hand om leveranserna. En affärsmodell som påminner en del om DHL:s nya tjänst MyWays

Annons

Nyligen knöt man ett avtal med General Growth Properties, en av de största aktörerna i USA med 123 rikstäckande regionala köpcentrum. Något som nu verkar ge ringar på vattnet.

Detaljhandlare är nyckeln

Deliv har nämligen fått in 6,85 miljoner dollar i riskkapital från Upfront Ventures och RPM Ventures som tidigare även stoppat in pengar i aktörer som Costco, Office Depot och Starbucks. Tanken är att pengarna ska användas för att snabba upp det nya samarbetet med General Growth Properties, men även för att anställa personal.

Och man tror starkt på att sömlöst koppla samman kunden, återförsäljaren och kuriren genom crowdsourcing, och att man på så vis skapar ett mer effektivt sätt för kunderna att handla hos olika återförsäljare. Delivs grundare och vd, Daphne Carmelli, säger också att detaljhandlare är nyckeln till efterfrågan och skala.

– När vi tecknar ett nytt avtal med en detaljist behöver vi bara lägga till postnummer i vår databas och sen kan vi erbjuda leverans samma dag i den staden, säger Daphne Carmelli.

Källa: TechCrunch

Annons