Crowdsourcing ska lösa problemen med klädreturer

Klädreturer på nätet är ett välkänt faktum och idag finns det en uppsjö av tjänster som vill råda bot på problemet. Nu har det dykt upp ytterligare en. Svenska Figuracy planerar att använda sig av crowdsourcing för att lösa gåtan.

Modeindustrin på nätet lider av ett stort dilemma. Varierande storlekar mellan olika varumärken gör att konsumenterna köper flera storlekar och returnerar de som inte passar. Otympligt för konsumenten och kostsamt för e-handlarna som idag ofta konkurrerar med fria returer.

Därför har en trio svenska entreprenörer skapat appen Figuracy, som planerar att utnyttja crowdsourcing för att lösa problemet. Tjänsten går ut på att låta köpare av samma plagg, något man kallar storlekstvillingar, se varandras garderober. Något som gör att man kan matchas med andra profiler som har köpt samma plagg

Annons

– Figuracy gör det enklare och inspirerande att köpa kläder online. Man slipper både att springa runt i butiker och att beställa flera storlekar och skicka tillbaka för att man vet att plaggen passar, säger en av grundarna, Oskar Juhlin.

Anonyma användare

Det hela fungerar genom att man registrerar sig anonymt på Figuarcys app eller sajt. När man köpt ett plagg man är nöjd med så laddar man upp plagget, till exempel genom att scanna streckkoden och lägga upp en bild.

Därefter matchas användaren anonymt med andra profiler som har köpt samma plagg. Dessa kan sedan även beställas direkt genom att klicka på plagget i Figuracy. Tjänsten påminner en del om det sociala nätverket och storlekstjänsten Fitbay, men man skiljer sig även åt enligt Juhlin.

– Konkurrenter som gör liknande tjänster finns både i Sverige och utomlands. Skillnaden är att de andra bygger på att man antingen måste mäta sig själv eller plagget. Figuracy tillåter användaren vara anonym. Detta med anledning av att Figuracy är en samlingsplats för respektive användares intima kläder, säger Oskar Juhlin.

 

Källa: Press

Annons
Annons