Helgläsning: Crownstudent firar med 30 000 sålda mössor

Finland och Danmark kan bli nästa anhalt.

Nu fylls snart åter gatorna med jublande studenter, mössor som flyger i luften och den ljusnande framtid är vår. Jublar gör också den e-handlare som, enligt egen utsago, är störst på nätet med att sälja studentmössor; Crownstudent.

Redan förra året kunde vi berätta om företagets framgångar och nu står det klart att dessa fortsätter.

Annons

LÄS ÄVEN: Studentmössor för 20 miljoner efter fem år på nätet

30 000 mössor utskickade

Inför årets utspringningar har Crownstudent sålt 30 000 mössor, varav de allra flesta är mössor som kunderna designat själva med hjälp av företagets digitala konfigurator. Framgångarna ska ha resulterat i en omsättningsökning på 35 procent, jämfört med hur mycket de sålde inför förra årets studentfirande. Sedan den 18 maj är dock möjligheten att beställa egendesignade mössor stängd, eftersom Crownstudent vill kunna garantera att alla mössor kommer fram i tid.

För den som kommer på i sista stund att de glömt skaffa sin studentmössa, har företaget dock en lösning som kan rädda firandet.

- Vi har tagit fram det vi kallar för turbomössorna, med brodyr och där det oftast bara står "Student 2018". Det kan vi erbjuda, men i övrigt kan du inte göra någon personlig design, berättar Jesper Knutson när Ehandel.se träffar honom på företagets kontor i skånska Löddeköpinge.

Mössorna kan ha ett antal funktioner som kunden själv väljer. För varje extra funktion läggs en summa på priset, men enligt Jesper Knutson är det få som "maxar" och tar med alla funktioner som finns. De flesta hittar en medelväg och spenderar runt 500-800 kronor på sin mössa, menar han.

Kunderna leker i timmar

Men de flesta är ute i god tid. Vissa kunder börjar exempelvis redan nu med att designa mössan de vill ha på huvudet när nästa årskull tar studenten, alltså i juni 2019. Och medan vissa e-handlare brottas med att försöka förlänga den tid som kunderna spenderar i nätbutiken, så är detta sällan ett problem för Crownstudent.

- Många spenderar väldigt mycket tid med att sitta på vår hemsida och designa sina mössor. Vi har besökare som sitter två-tre timmar i streck och leker med olika varianter. Jag tror det beror på att studentmössan är en annorlunda produkt och att det är en “once in a lifetime” när man väl använder den, säger Jesper Knutson. 

Skickar ut svart låda till skolor

Han betonar att företaget har sitt största och huvudsakliga fokus online, och att det kommer att förbli så inom en överskådlig framtid. Som renodlad e-handlare har de inga planer på att ha någon fysisk försäljning i större skala. Däremot har konceptet med omnikanal börjat intressera dem.

Annons

- Ja, vi har många konkurrenter som fortfarande jobbar offline ute på skolorna. Och vi ser att det finns en poäng med att finnas ute på skolorna, som vi vet att vi i någon mån måste anpassa oss efter. Men vi gör inte något uppsökande arbete, utan vi satsar på e-handel till 100 procent. Däremot så har vi börjat skicka ut en så kallad Black Box. Det är en utprovningslåda som innehåller alla våra elva storlekar och mössor med lite olika tillval och liknande. Så det är ett sätt för oss att tänka omnikanal och utnyttja offlinekanalen till att driva försäljningen online.

De som beställer lådan kan vara allt ifrån en hel skola till en enskild klass eller till och med en grupp med kompisar. Jesper Knutsson säger att företaget i år för första gången dessutom hade något fler killar än tjejer som beställde mössor.

- Tidigare har vi haft en övervikt för tjejerna, som utgjort cirka 55 procent av kunderna. Men i år var det faktiskt nästan 50-50, med lätt övervikt åt killsidan.

Den svarta lådan är ett av Crownstudents sätt att synas ute bland målgruppen.

Finlandexpansion kan kantas av peakar

Han berättar att företaget inte ser någon skillnad i exempelvis hur mycket tjejer och killar väljer att designa sina mössor, men att tjejerna ofta beställer tidigare under säsongen, gärna redan under hösten. Killarna däremot tenderar att vänta till framåt vårvintern.

Det mönstret har gjort att företaget, tvärt emot vad man kanske hade kunnat tro, inte har någon extrem övervikt av beställningar när studenttiden närmar sig, utan att försäljningen ligger relativt jämnt utspridd under året.

Men tänk om den klassiska studentexamen återinförs, som det har pratats om. Då vet ju folk inte förrän i slutet av vårterminen om de kommer att kunna delta i studenten och få ha sin fina mössa. Vad händer med er planering då?

- Nej, det där är ju farligt, så är det ju. Det skulle skapa väldiga peakar i vår produktion, säger Jesper med glimten i ögat.

- Och så ser det ju lite ut i Finland! De får sina betyg i april-maj och sen ska de ha mössorna i maj, så den marknaden har en utmaning på så vis, fortsätter han.

Trots det visar det sig att just Finland är ett av de länder som Crownstudent nu blickar mot. Den första utlandsexpansionen tror de kommer att ske inom de närmsta tolv månaderna och av naturliga skäl är urvalet ganska begränsat eftersom det inte är alla länder där begreppet “studenten” är en gammal tradition. Förutom Finland tittar Crownstudent därför på Danmark, men de är väl medvetna om att bägge länderna har sina respektive utmaningar.

- I Finland skulle just deras studentexamen förstås resultera i att vi skulle få väldiga peakar i produktionen. Och i Danmark är studenttraditionen väldigt stark offline och där finns starka aktörer som inte verkar på nätet. Deras studentkultur ser dessutom annorlunda ut än vår. Men vi har tittat länge på de marknaderna, även som det är den svenska tillväxten som stått i fokus.

Förutom studentmössor gör Crownstudent även exempelvis teknolog-mössor, alltså mössor som används av högskolestudenter på tekniska utbildningar. Dessa köps in av respektive lärosäten och finns inte tillgängliga i e-handeln.

Hur är det med Norge då? Många e-handlare drar sig ju lite inför Norge på grund av att de inte är med i EU och sådär, hur har ni tänkt? 

- Ja, så är det ju och nu är inte den norska kronan så stark heller. Innan kunde man ju få tillbaka i alla fall lite på tullen, men det är borta nu, så jag skulle säga att främst ur ett ekonomiskt perspektiv så är inte den norska marknaden så intressant för oss i nuläget. Dessutom har Norge en annorlunda studenttradition där studentmössan i dagsläget inte spelar samma roll som den gör i resten av Norden. I Norge har de stort fokus på bland annat sina Russekläder och Russebussar. Däremot vore det otroligt spännande att lyckas etablera traditionen med personifierade studentmössor även på den norska marknaden framöver. Men jag tror inte att vi kommer att börja leverera bussar som ingår i det partykonceptet, skrattar Jesper.

Hyrde “Russebuss” för spex

Men det visar sig också att även om Crownstudent inte kommer att börja köra Russebuss i Norge - så har de faktiskt gjort precis det, fast i Sverige. I höstas anordnade företaget nämligen ett rejält spex i Stockholm. De kontaktade fem stycken influencers som de visste gick sista året på gymnasiet och skulle ta studenten nu i juni.

Sedan hyrde de in en buss som de prydde med företagets logga och lät var och en av influencer-tjejerna dra med sig alla sina polare. Sen var det bara att kuska runt en dag i Stockholm och fira den kommande studenten.

Crownstudents influencer-buss i oktober 2017 blev ytterligare ett sätt för företaget att markera fysisk närvaro och att driva försäljning till sina digitala kanaler.

- Det blev en dag av fullt med musik och konfetti och så kunde folk komma och träffa en influencer, som såklart var det stora dragplåstret.

Att liknande spex görs igen kan heller inte uteslutas, men mer än så vill Jesper Knutson inte avslöja i nuläget.

Vill öka med 20 procent till

Inför nästa års firande hoppas företaget kunna öka omsättningen, som för helåret 2017 landade på drygt 15 miljoner, med ytterligare 20 procent. Idag jobbar fyra personer på kontoret i Löddeköpinge och merparten av produktionen är förlagd till Polen. Dessutom samarbetar Crownstudent med flera konsulter, en modell de trivs med. Och om fem år hoppas han att företaget har vuxit, men att organisationen fortfarande är liten.

- Vi vill hålla oss små vad gäller personella resurser. Vi vill bygga vår tillväxt på bra och flexibla system, som kan växa och är skalbara. Inte på att vi behöver tio man till för att vi lanserar en ny produkt.

Tillväxten hoppas han ska ske både genom att företaget hittar nya former för merförsäljning och genom att de tar större marknadsandelar inom målgruppen, som är ungefär lika stor varje år.

Vad kan stoppa er?

- Det skulle nog vara om gymnasieutbildningen avskaffas helt. Men det har även pratats om kortare examen och obligatoriskt gymnasium förstås. Och med fler examensperioder så får vi automatiskt en större målgrupp, så vi får hoppas att det går på det hållet. 

Annons