Annons

Cyber Monday är redan här

Cyber Monday är redan här

2011-11-29 15:54

Vi skrev igår om fenomenen Cyber Monday och Black Friday och undrade samtidigt när dessa skulle få fotfäste i Sverige. Nätbutiken Sportamore skriver i ett pressmeddelande idag att Cyber Monday redan är här. Dessa två dagar har nu passerat och även om vi inte har fått några slutrapporter ifrån USA, gällande Cyber Monday, så rapporterar svenska e-handlare framgångar. Black Friday slog som sagt rekord i USA med 816 miljoner dollar i försäljning för e-handlarna.

Peter Höjman, som i fredags hoppade på tåget med en Black Friday-kampanj, rapporterar att det var en succé i hans nätbutik Protecty. Han erkänner samtidigt att han inte riktigt visste vad han gjorde. Butikens omsättning ökade dock med 179 procent. Peter drar en del intressanta slutsatser kring denna kampanj på sin blogg.


Protectys Black Friday-kampanj

Sportamore satsade på en Cyber Monday-kampanj, vilket ska vara e-handlarnas dag, och även denna gav bra genomslag. Företaget rapporterar en ökad orderingång på 133 procent under måndagen. De körde sin kampanj på framsidan och utnyttjade även namnet Cyber Monday tillsammans med en rabattkod.

Peter Höjmans och Sportamores kampanjer gav båda 20 procents rabatt på hela sortimentet, via en speciell kod. Dessa kampanjer ser ut att ha betalat sig även med den minskade marginalen.

”Måndagen efter lön brukar sticka ut som en bra handelsdag men detta är något helt exceptionellt” säger Joakim Friedman, Marknadschef på Sportamore.se.

"Eftersom vi nådde långt över en dubblering av säljet så tjänade vi mer pengar denna dag än vad vi skulle gjort om vi inte kampanjat. Rabatten känns därför väl motiverad men det kunde vi ju å andra sidan inte veta i förväg." säger Peter Höjman, på sin blogg.

Sportamore säger att Cyber Monday nu kommit till Sverige och Joakim tror att detta fenomen kommer växa:

”Vi såg tecken på ett ökat intresse redan i fjol och vi har all anledning att tro att detta fenomen kommer fortsätta att växa”, säger Friedman och fortsätter, ”Årets förutsättningar var dåliga på grund av det varma vädret samt omfattande strömavbrott som berörde vår tredje största lokalmarknad i Sverige, och trots detta ser vi dramatisk ökning i såväl trafik som handel denna dag”

Den diskussion vi försökte dra igång igår kan alltså vara meningslös. Cyber Monday sägs redan vara här och nästa år kanske vi alla kör med en kampanj för att driva folk till köp denna dag.

 

Källa: press

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Arne
2011-11-29 16:26

Nja inte är det någon jättecybermåndag inte, det skulle vi har märkt av mycket mer i så fall. Men det finns förutsättningar för att det skulle kunna bli så till nästa år med lite planering och samlade krafter från alla e-handlare och leverantörer. Och ovanstående goda exempel hjälper till.

Julius
2011-11-29 16:48

Med nyheten menar vi att konceptet är här. Kanske inte de försäljningssiffrorna man ser i USA :)

Men vi får jobba på det till nästa år.

Annons
Komplett efter nedläggningarna: Lägger resurserna i Norge

Komplett efter nedläggningarna: Lägger resurserna i Norge

Slutade med Marketplace och lämnade Finland.

Annons
Annons
Erbjuder hemleverans på julafton - men bara i grannlandet

Erbjuder hemleverans på julafton - men bara i grannlandet

De svenska konsumenterna får nöja sig med den 23:e.

E-handelns kamp mot returerna och för miljön

E-handelns kamp mot returerna och för miljön

Onlineshopping förenklar ofta vår vardag, men påverkar miljön på flera sätt.

E-handlare förlorar miljoner i omsättning på dåliga priser

E-handlare förlorar miljoner i omsättning på dåliga priser

Över 70 procent av e-handlarna sägs göra fel.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Välgörenheten goes <nobr>e-handel</nobr> - Swish spiken i kistan för bössan

Välgörenheten goes e-handel - Swish spiken i kistan för bössan

Flera miljarder via nätet.

Jollyroom slår nytt rekord i lageryta

Jollyroom slår nytt rekord i lageryta

E-handelföretagets kraftiga tillväxt kräver löpande investeringar.

Män räddar decemberhandeln - shoppar i sista stund

Män räddar decemberhandeln - shoppar i sista stund

Litar på e-handeln.

Annons
Annons
Topprekrytering hos MQ - hon blir ny försäljningschef

Topprekrytering hos MQ - hon blir ny försäljningschef

"Kommer mycket väl till pass i denna förändringsresa".

Julhandeln har flyttat - supersvag ökning i december

Julhandeln har flyttat - supersvag ökning i december

Total utklassning.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler söker:

Client Development Manager

Sabis AB söker:

Digital Affärsutvecklingschef

Polarn O. Pyret söker:

Head of E-commerce

Gents AB söker:

Social Media Manager/Digital Journalist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta