Cyber Monday är redan här

Vi skrev igår om fenomenen Cyber Monday och Black Friday och undrade samtidigt när dessa skulle få fotfäste i Sverige. Nätbutiken Sportamore skriver i ett pressmeddelande idag att Cyber Monday redan är här. Dessa två dagar har nu passerat och även om vi inte har fått några slutrapporter ifrån USA, gällande Cyber Monday, så rapporterar svenska e-handlare framgångar. Black Friday slog som sagt rekord i USA med 816 miljoner dollar i försäljning för e-handlarna.

Peter Höjman, som i fredags hoppade på tåget med en Black Friday-kampanj, rapporterar att det var en succé i hans nätbutik Protecty. Han erkänner samtidigt att han inte riktigt visste vad han gjorde. Butikens omsättning ökade dock med 179 procent. Peter drar en del intressanta slutsatser kring denna kampanj på sin blogg.

Annons


Protectys Black Friday-kampanj

Sportamore satsade på en Cyber Monday-kampanj, vilket ska vara e-handlarnas dag, och även denna gav bra genomslag. Företaget rapporterar en ökad orderingång på 133 procent under måndagen. De körde sin kampanj på framsidan och utnyttjade även namnet Cyber Monday tillsammans med en rabattkod.

Peter Höjmans och Sportamores kampanjer gav båda 20 procents rabatt på hela sortimentet, via en speciell kod. Dessa kampanjer ser ut att ha betalat sig även med den minskade marginalen.

”Måndagen efter lön brukar sticka ut som en bra handelsdag men detta är något helt exceptionellt” säger Joakim Friedman, Marknadschef på Sportamore.se.

"Eftersom vi nådde långt över en dubblering av säljet så tjänade vi mer pengar denna dag än vad vi skulle gjort om vi inte kampanjat. Rabatten känns därför väl motiverad men det kunde vi ju å andra sidan inte veta i förväg." säger Peter Höjman, på sin blogg.

Sportamore säger att Cyber Monday nu kommit till Sverige och Joakim tror att detta fenomen kommer växa:

”Vi såg tecken på ett ökat intresse redan i fjol och vi har all anledning att tro att detta fenomen kommer fortsätta att växa”, säger Friedman och fortsätter, ”Årets förutsättningar var dåliga på grund av det varma vädret samt omfattande strömavbrott som berörde vår tredje största lokalmarknad i Sverige, och trots detta ser vi dramatisk ökning i såväl trafik som handel denna dag”

Den diskussion vi försökte dra igång igår kan alltså vara meningslös. Cyber Monday sägs redan vara här och nästa år kanske vi alla kör med en kampanj för att driva folk till köp denna dag.

Annons

 

Källa: press

Annons